Landbrug & Fødevarers formand skal tale for verdens statsledere

Michael Brockenhuus-Schack, formand for Landbrug & Fødevarer skal tale for verdens ledere, der er samlet i forbindelse med de sidste afgørende forhandlinger om en global klimaaftale. FN har udpeget Michael Brockenhuus-Schack, formand for Landbrug & Fødevarer til at tale for plenar-forsamlingen - dvs. alle statslederne - på klimatopmødets sidste dag i morgen. Dermed får han mulighed for at sende et stærkt budskab til de forsamlede forhandlere forud for de sidste afgørende forhandlinger om en international klimaaftale. Tidligere på ugen har Michael Brockenhuus-Schack ved flere lejligheder understreget, at klimaudviklingen har stor betydning for sult, fattigdom og politisk stabilitet, og at fødevareforsyningssikkerhed derfor bør være et væsentligt element i en fremtidig klimaaftale. - Fødevareproduktionen er hårdt udsat i relation til ændring i temperatur, nedbør og ekstremt vejr. Og specielt i de fattigste lande, hvor en meget stor del af befolkningen har fødevareproduktion som deres daglige levebrød, vil en nedgang i fødevareproduktionen gå hårdt ud over lokalbefolkningen. Det kan endda lede til politisk ustabilitet, som det skete i Asien i 2007 på grund af risprisernes himmelflugt. Derfor er det ekstremt vigtigt, at vi kobler klimaudfordringen sammen med andre dagsordener, så vi kan løse problemet med en tværfaglig tilgang, siger Michael Brockenhuus-Schack. Michael Brockenhuus-Schack skal tale som repræsentant for den internationale landbrugsorganisation IFAP. Yderligere oplysninger: Gitte Schmidt, pressekonsulent Landbrug & Fødevarer, telefon 4113 4623