Mælkefedt ud af skammekrogen

Fedt fra mælk, ost og smør er bedre end sit ry og har måske endda gavnlige ef-fekter på sundheden. Sådan lyder det fra tre udenlandske forskere, der fredag præsenterer deres resultater på en konference om mættet fedt.

Ny forskning viser, at fedtet i mejeriprodukter også har positive egenskaber for sundheden. Budskabet kommer fra tre forskere fra England, USA og Frankrig, som præsenterer deres nyeste resultater den 25. september på en konference om mættet fedt på Christiansborg. De tre forskere er blandt verdens førende inden for mættet fedt og mejeriprodukter og er inviteret af Mejeriforeningen, Landbrug & Fødevarer og EDA (den europæiske mejerisammenslutning). ”Essensen af foredragene er, at der er meget stor forskel på fedtsyrerne, som findes i mælkefedt. En af de pointer, som forskerne kommer med, er, at noget mættet fedt har positive ernæringsmæssige effekter. Der findes mange forskellige typer fedtkæder, hvoraf nogle er dårlige, nogle er neutrale og andre har nogle gavnlige virkninger. Men forskerne er også enige om, at man ikke har tilstrækkelig med viden endnu,” uddyber Michael Stevns, direktør i Landbrug & Fødevarer, der også selv deltager på konferencen med et oplæg. Konferencen skal blandt andet bidrage til en mere nuanceret debat om danskernes sundhed og mættet fedts rolle. En debat der er aktualiseret af, at Regeringen ønsker at indføre en afgift på mættet fedt. ”Vi siger ikke, at danskerne skal spise de fedeste produkter hæmningsløst. Men fjerner du eksempelvis ost fra kosten, så forsvinder der samtidig 12 ud af 19 vigtige næringsstoffer. Med den viden der præsenteres på konferencen vil vi gerne være med til at nuancere debatten om fedts sundhedsmæssige konsekvenser,” forklarer Michael Stevns. Professor Philippe Legrand fra agrocampus i Frankrig, professor J. Bruce German fra University of California i USA og professor Peter Elwood fra Cardiff University udgør trioen af internationale oplægsholdere. Konferencen finder sted fra 10-14 i Landstingssalen fredag den 25. september på Christiansborg og er for inviterede gæster, der tæller politikere fra Danmark og udlandet, interesseorganisationer og den danske og internationale mejeribranche. Se mere på www.sfc2009.com Yderligere kontakt Rasmus Holm Thomsen, Landbrug & Fødevarer, telefon: 61266701

Tags: