Nu skal der gang i den jyske infrastruktur

Når regeringen i dag indleder forhandlingerne om trafikplanen og fremtidens infrastrukturinvesteringer, skal der først og fremmest tages fat på løsningen af trængselsproblemerne på f.eks. Vejlefjordbroen og på udbygningen af infrastrukturen på tværs af Jylland.

Infrastruktur er med til at understøtte erhvervslivets eksportkonkurrenceevne – derfor er det vigtigt, at alle erhverv har god adgang til de store transportkorridorer.

”Hovedparten af fødevareerhvervets produktionsanlæg med intensive transportbehov ligger i Jylland, men det er langt fra alle disse anlæg, der har gode tilkørselsmuligheder. Derfor skal vi have gang i den jyske infrastruktur”, siger direktør i Landbrugsraadet, Claus Søgaard-Richter.

Transportsektorens udledning af CO2 stiger fortsat, mens landbruget har reduceret udledningen med 27 pct. siden 1990. Blikket skal rettes mod transportsektoren, og her er biobrændstoffer det eneste reelle alternativ til en hurtig indsats i transportsektoren.

”Fødevareerhvervet bidrager i dag til produktionen og udviklingen af biobrændstoffer. Eksempelvis producerer Daka 2. generations biodiesel med høj bæredygtighed. Udviklingen af biobrændstoffer skal dog prioriteres politisk, hvis vi skal kunne levere nok til, at det kommer til at batte i transportsektoren”, siger Claus Søgaard-Richter.

Hvis man som led i finansieringen af de nye vejanlæg vil introducere vejskat eller roadpricing er det afgørende, at regeringen holder fast i, at det er omfattet af skattestoppet så virksomhedernes konkurrenceevne ikke belastes.

”Fødevarevirksomhederne er i hård konkurrence med lande, både inden for og uden for EU. Der skal derfor tages hensyn til erhvervslivets konkurrenceevne og regeringen må ikke på-lægge erhvervet forøgede transportomkostninger”, siger Claus Søgaard-Richter.