Økologi: Flot eksportfremgang – men finanskrisen kradser

Økologi: Flot eksportfremgang – men finanskrisen kradser I 2008 tegner økologien sig for en samlet eksport på 653 mio. kr. Det er en kæmpestigning på 40 pct. fra 2007, hvor økologien også havde et fornemt vækstår, viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Udfordringen med udenrigshandlen vil imidlertid kunne læses på eksporttallene for 2009, hvor finanskrisen har gjort et stort indhug på omsætningen. Især mejeriprodukter og æg fylder med 295 mio. kr. fremgang på 77 pct. i Danmark Statistiks opgørelse over ekspor-ten af økologiske produkter i 2008, der havde et rekordår. Først slutningen af året blev præget af finanskrisen, der til gengæld forventes at begrænse afsætningen af økologiske varer i 2009. Til gengæld er der forventning om, at 2010 ser fornuftig ud. - Krisen vil for alvor kunne ses på omsætningen i 2009, men her mod slutningen af året ser tingene lidt bedre ud. Jeg håber også, at nogle af de kontakter vores økologiske virksomheder har fået på den økologiske messe Biofach, kan hjælpe med at få yderligere gang i ordrebøgerne i løbet af 2010, siger Kirsten Lund Jensen, der er leder af den økologiske sektion hos Landbrug & Fødevarer. På mejerisiden var der flot fremgang i 2008. Især var første halvår godt, mens især de sidste måneder af 2008 blev presset på grund af finanskrise og hård konkurrence især i Tyskland, der er storaftager af den økologiske eksport af danske mejeriprodukter. - 2008 var et jubelår med en samlet fremgang på 30 pct. for vores økologiske varer. Til gengæld har vi kunnet mær-ke en markant nedgang i 2009. Hvor stor har jeg endnu ikke tal på, men det gælder både i Danmark og vores store eksportmarked Tyskland, hvor vi fortsat har negative salgstal sammenlignet med sidste år, siger Jesper Friis, der er marketingdirektør hos Arla Foods. Det tyske marked var meget præget af store prisforskelle mellem økologisk og konventionel mælk. Især har Arla kunnet mærke konkurrencen fra Østrig, der har dumpet priserne på det tyske marked for at komme af med sine varer. - Recessionen har givet en stor ustabilitet i markedet og finanskrisen har været hård ved økologien. Vi forventer bestemt at få gang i eksporten i løbet af 2010 og ser også positive markedstegn. I Danmark er vi her igen oppe på en økologisk mælkeandel på 32 pct., men der har været et stort dyk i løbet af 2009. Den effekt mangler vi endnu at se på det tyske marked, der fortsat er mærket af krisen, forklarer Jesper Friis. Eksporten af økologisk kød og kødvarer har til gengæld oplevet mindre fald på 9 pct. til 82 mio. kr. i 2008. Specielt har markedet været meget presset på prisen. - Der har formodentlig været status quo eller fremgang i volumen af eksporten, men på grund af krisen har der været et meget stærkt pres på priserne i nedadgående retning. Det har betydet et samlet fald i værdien af eksport, mener Kirsten Lund Jensen. Hos Friland A/S har man til gengæld i regnskabsåret 2008/09 haft en omsætning af økologisk kød på 336 mio. kr. Ca. halvdelen af denne omsætning var økologisk svinekød, der oplevede en stigning på 26 pct. i perioden, oplyser direktør Karsten Deibjerg Kristensen fra Friland. - Vi forventer stigende salg af økologisk svinekød i det kommende regnskabsår og har derfor taget nye økologiske leverandører ind fra ventelisten, siger Karsten Deibjerg Kristensen. Dramatisk stigning i import af økologiske varer På importsiden er der også sket en stigning af især økologisk grønt, frugt og korn til Danmark. Den økologiske im-port til Danmark steg med 68 pct. til 1.383 mio. kr. Det er især Italien, Tyskland og Holland der sender varer til Dan-mark. - Det er en dramatisk stigning og i Økologisk Fødevareråd har vi allerede set på, hvordan vi kan øge produktionen af økologisk frugt og grønt i Danmark, siger Kirsten Lund Jensen. Yderligere oplysninger: Kirsten Lund Jensen Landbrug & Fødevarer 40218250