Skattereform med torne og roser

Landbrugsraadet er overvejende tilfreds med regeringens udspil til en skattereform. Der er brug for en lavere indkomstskat og forslaget som helhed skaber grundlag for at styrke dansk erhvervslivs konkurrenceevne. Et par af de værste fejlskud er blevet pillet ud af Skattekommissionens arbejde, men nye er desværre kommet til. Det er ikke godt nok – ikke mindst i lyset af den alvorlige økonomiske situation, vi befinder os i. Der er ikke råd til eksperimenter eller nationale løsninger. Derfor er det ærgerligt, at der har sneget sig en afgift på mættet fedt ind i sidste øjeblik. Det siger Landbrugsraadets præsident, Peter Gæmelke, i en kommentar til regeringens forslag til skattereform.

- Fødevareerhvervet håber, at regeringens udspil i forhold til Skattekommissionen er udtryk for en voksende politisk forståelse for, at ensidige skatter og afgifter på dansk erhvervsliv er ødelæggende for konkurrenceevne og beskæftigelse. Konkurrenceevnen skal styrkes, kun derved kan vi skabe vækst og fremgang og bevare vor velfærd, siger Peter Gæmelke.

Han fremhæver, at det er det meget positivt, at regeringen ved at underfinansiere skattereformen får gjort den til en del af en helt nødvendig vækststrategi, men peger på, at der fortsat er ting i forslaget, som trækker den modsatte vej. Det gælder især på energiområdet, hvor den forhøjede elafgift og den øgede afgift på procesenergi ensidigt vil belaste dansk erhvervsliv. Det vil koste arbejdspladser.

Også forslaget til en afgift på mættet fedt er uigennemtænkt. Det vil føre til en betydeligt øget grænsehandel og dermed også koste danske arbejdspladser, og den vil ramme børnefamilier og de 300-400.000 småtspisende – særligt ældre – der har brug for energirig kost.

Skattepakken virker først fra 2010, derfor bør regeringen og erhvervslivets organisationer nu sætte sig sammen og få diskuteret hvilke yderligere elementer, der bør indgå i den danske vækststrategi. Vi er nødt til at fremtidssikre den danske beskæftigelse her og nu. Fra fødevareerhvervets side lægger vi afgørende vægt på, at de dybt problematiske afgifter som nu er pillet ud af Skattekommissionens forslag ikke dukker op igen i en ny forklædning i arbejdet med grøn vækst eller i andre sammenhænge.

- Vi har behov for klarhed og stabilitet for dansk erhvervsliv – derfor nytter ikke noget, hvis danske virksomheder har en række mere eller mindre velovervejede trusler om afgifter – nye som eksisterende – hængende over hovedet.

Peter Gæmelke håber på, at der i de kommende dages politiske forhandlinger vil vise sig en vilje – også i oppositionen – til at gøre skattereformen til en reel vækstpakke, der virker her og nu.

Yderligere informationer:
Landbrugsraadets præsident, Peter Gæmelke, 4017 5287