Uacceptabelt at undlade afblødning

Det er bekymrende, at en ny undersøgelse viser, at alt for mange landmænd stadig ikke afbløder dyr, når de afliver dem. Så klart kommenterer formanden for Landbrugsraadets veterinærudvalg, Niels Jørgen Pedersen, nye tal fra Fødevarestyrelsen, der viser, at alt for mange undlader at følge lovens krav på området.

Uacceptabelt at undlade afblødning

- Det er helt enkelt ikke godt nok, hvis landmanden kun bruger boltpistolen og undlader at afbløde dyret. Man skal afbløde for at sikre, at dyret er dødt, og selv om det er en ubehagelig opgave, er der ingen undskyldning for at springe den over, siger Niels Jørgen Pedersen.

Han vil nu skrive til alle landets landboforeninger og bede dem tage dette op over for alle medlemmerne i den kommende tid.

- Det er helt afgørende, at vi fastholder presset på de landmænd, som ikke har forstået budskabet, siger Niels Jørgen Pedersen og hilser Fødevarestyrelsens initiativ velkomment. Han bakker op om Fødevarestyrelsens kontrol på området og håber, at der vil være klare forbedringer i løbet af kort tid. Vi vil fortsætte presset på vores medlemmer i denne sag, lover han.

Yderligere informationer:
Niels Jørgen Pedersen, formand for Landbrugsraadets veterinærudvalg, mobiltlf. 4093 1718
Klaus H. Nørskov, kommunikationschef, mobiltlf. 2724 5890