Usikkerhed - et grundvilkår i landbruget

Under halvdelen af landmændene benytter rådgivning til at håndtere den stigende usikkerhed i erhvervet, det viser en ny undersøgelse fra Landbrugsraadet. Svineproducent Mikael Andersen fra Gerlev er opmærksom på, at der er brug for professionel rådgivning til at håndtere usikkerheden.

Usikkerhed – et grundvilkår i landbruget

Dansk landbrug oplever i disse måneder store forandringer i priser og omkostninger, og uroen på de internationale finansielle markeder viser med al tydelighed, at landmandens hverdag er præget af langt større omskiftelighed end tidligere. I den forbindelse har Landbrugsraadet udgivet en ny rapport, der sætter fokus på den enkelte landmands evne til at håndtere usikkerhed. Rapporten bygger på en undersøgelse foretaget blandt rådgivere indenfor landbruget og peger på en ny virkelighed, som landbruget må forholde sig til.

Mikael Andersen, svineproducent fra Gerlev, accepterer at landbruget er en biologisk produktion, som af naturlige årsager er underlagt større usikkerhed end andre erhverv.

- Landbruget er jo et usikkert erhverv, men det er noget vi lever med. Jeg synes ikke, at erhvervet er mere usikkert end tidligere, men der er nogle usikkerhedsmomenter, der er kommet mere i fokus, siger Mikael Andersen.

Han nævner blandt andet Roskilde Banks krak, der har betydet, at adskillige sjællandske landmænd er strandet i det kuldsejlede pengeinstitut uden mulighed for at skifte til en anden bank. Det betyder, at deres økonomiske handlefrihed vil være stækket længe.

- Selvom banken lover, at den vil behandle sine tilbageværende kunder ganske ”normalt” indtil de har fundet sig et andet pengeinstitut, så står det samtidig klart, at den ikke vil finansiere nye initiativer. Det understreger netop vigtigheden af den rigtige bankforbindelse og rådgivning, siger Mikael Andersen

Landbrugsraadets undersøgelse viser, at for få landmænd benytter sig af rådgivning i forbindelse med den stigende usikkerhed i erhvervet. Mere end 50 procent af de adspurgte rådgivere mener, at under halvdelen af landmændene benytter rådgivning, når der skal træffes beslutninger, som vedrører usikkerhedselementer.

Mikael Andersen har indset vigtigheden af den rigtige rådgivning.

- Jeg deltager hver tredje måned i en erfa-gruppe for svineproduktion. Jeg synes det er en god form for rådgivning, da vi dels får rådgivning fra en konsulent fra Gefion og derudover har mulighed for at sparre med hinanden. Og vi er kendt for, at vi ikke lægger fingrene imellem, siger Mikael Andersen.

Ifølge en undersøgelse fra efteråret 2004, er hver fjerde landmand medlem af en erfa-gruppe og andelen er endnu højere for landmænd med kvæg- eller svineproduktion.

I den kommende tid afholder Landbrugsraadet, Dansk Landbrug og Nordea en række møder om håndtering af usikkerhed i landbruget, hvor rapporten offentliggøres. Næste møde finder sted i Ringsted den 19.januar. Programmet for de enkelte temamøder kan ses på www.nordea.dk/erhverv.

For yderligere information kontakt: Anne-Sofie Grølsted, Landbrugsraadet, 33 39 42 98

Tags: