Danskernes daglige brød er fuldkorn og miljøvenligt

Report this content

Den internationale brødkoncern Lantmännen Unibake, som bl.a. står bag varemærkerne Schulstad og Hatting, har taget temperaturen på forbrugernes holdning til og indkøb af brød i en række europæiske lande. Det er der kommet en række interessante resultater ud af. Blandt andet viser undersøgelsen, at danskerne går forrest, både når det gælder sundhed, og når det handler om miljøvenlighed.

- Vi kan se, at tre ud af fire danskere foretrækker fuldkornsbrød. Det er en lille stigning i forhold til sidste år, hvor vi gennemførte en tilsvarende undersøgelse. Godt halvdelen af forbrugerne vurderer i undersøgelsen, at de spiser mere fuldkorn end de gjorde for et par år siden, fortæller kommunikationschef Jesper Skovlund fra Lantmännen Unibake.

Hermed ligger danskerne sammen med nordmænd og finner i top, hvad angår fuldkorn som deres foretrukne brødtype. For halvdelen af danskerne er brødets sundhedsmæssige kvaliteter endda endnu vigtigere end brødets smag.

Flere køber brød i supermarkederne
Undersøgelsen viser også, at forbrugerne i stigende grad finder det, de gerne vil have i supermarkedet. To tredjedele af danskernes brød købes i supermarkedet, og 22 procent siger direkte i undersøgelsen, at de i dag køber mere brød i supermarkedet, end de gjorde for et par år siden.

Ikke bare sundt men også miljøvenligt
Danskerne tænker dog ikke bare på deres egen sundhed, når de køber brød. Brødet skal også gerne være miljøvenligt.

- Sammenlignet med vores europæiske naboer har danskerne et godt øje til miljøvenlige produkter. Det er interessant at se, at godt halvdelen af danskerne gerne vil betale lidt mere for at få et miljøvenligt produkt, fortæller Jesper Skovlund.

Hermed ligger danskerne i top hvad angår miljøvenlighed sammenlignet med forbrugerne i England, Belgien, Polen, Finland, Sverige og Norge, som også er omfattet af undersøgelsen.

Se flere resultater fra Lantmännen Unibakes ”Europæiske brødbarometer” på vedlagte fakta ark.

For yderligere information kontakt:
Kommunikationschef i Lantmännen Unibake, Jesper Skovlund
Mail: jesper.skovlund@lantmannen.com

Fakta om Lantmännen Unibakes europæiske brødbarometer-undersøgelse
Lantmännen Unibakes undersøgelse af danskernes brødvaner blev gennemført i januar 2012 som en repræsentativ webundersøgelse i Danmark, Sverige, Belgien, Polen, Norge, Finland og England. Det er anden gang, at virksomheden undersøger europæernes holdninger til og indkøb af brød. Første gang var i 2011.

Blandt 2012 undersøgelsens hovedkonklusioner er:

# 1 Danskerne er sundhedsbevidste
75 procent af danskerne foretrækker fuldkornsbrød. Det er lidt flere end i 2011. Direkte adspurgt vurderer godt halvdelen af danskerne, at de i dag spiser mere fuldkorn end de gjorde for et par år siden.

# 2 Sundhed er lige så vigtigt som smag
For næsten halvdelen af danskerne kommer brødets sundhedsmæssige egenskaber før smagen.

# 3 Flere køber brød i supermarkederne
To tredjedele af brødet købes i supermarkederne. 22 procent af de danske forbrugere vurderer, at de i dag køber mere brød i supermarkederne end de gjorde for 2-3 år siden. 23 procent af brødet købes hos den lokale bager og kun tre procent på tankstationer. Seks procent af danskerne siger i undersøgelsen, at de køber mere brød på tankstationen end de gjorde for et par år siden.

# 4 Kun ti procent af brødet spises som snacks og mellemmåltider
75 procent af danskernes brødforbrug er til morgenmad og frokost. Kun ti procent af brødet spises som snacks og mellemmåltider.

# 5 Danskerne tænker mest på miljøet
Sammenlignet med forbrugerne i de øvrige europæiske lande er danskerne blandt dem, der tænker mest på miljøet. Ca. halvdelen af danskerne er villige til at betale lidt mere for brødet for at få et miljøvenligt produkt.

Lantmännen Unibake er en af Europas største bagerikoncerner med moderne industribagerier i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Polen, Ungarn, Belgien, Tyskland, Rusland, England og USA og en årlig omsætning på 6 mia. kr.

Lantmännen Unibake er i Danmark kendt for varemærkerne Hatting, Paaskebrød, Schulstad Bake Off og Schulstad. Vi har 3.800 medarbejdere inden for produktion, salg, udvikling og support verden over.

Læs mere i vores årlige Bakery Report: http://flipflashpages.uniflip.com/3/66492/132113/pub/

Lantmännen Unibake er ejet af svenske Lantmännen.
Læs mere på www.lantmannen-unibake.com