Lantmännen og AGCO styrker samarbejdet i Skandinavien

Lantmännen, et førende landbrugskooperativ i Norden, og AGCO, en international førende virksomhed inden for landbrugsløsninger med hovedkontor i USA, har indgået aftale om at udvide det langsigtede samarbejde i Skandinavien. Samarbejdet fokuserer på øget kundesupport og øget service sammen med et fuldt sortiment af kvalitetsprodukter.

Det øgede samarbejde betyder, at Lantmännen vil fokusere sine maskinaktiviteter på det svenske marked og på AGCO-mærker. Udover Valtra vil Lantmännen være i stand til at tilbyde kunderne Fendts komplette produktsortiment, herunder mejetærskere, ballepressere, finsnittere og græsredskaber.

”Det styrkede samarbejde med AGCO vil give os en solid platform for vækst og er en del af vores bestræbelser på at fokusere på at udvikle os indenfor landbrugsmaskiner i Sverige og derved bidrage til at skabe en mere levedygtig og rentabel landbrugssektor. En stærk servicestruktur, et bredt produktsortiment og et tæt samarbejde med leverandører er hjørnestenene i en effektiv maskinforretning, der bidrager til rentabiliteten på vores medlemmers gårde,” siger Håkan Pettersson, Senior Vice President og chef division Maskin, Lantmännen.

Med det øgede samarbejde vil Lantmännen også overtage importansvaret for det komplette produktsortiment af Massey Ferguson, men salget vil fortsætte via det eksisterende private forhandlernetværk. I Norge og Danmark overtager AGCO importen af Valtra.

”Vi er glade for Lantmännens beslutning om at øge vores samarbejde betydeligt. Med denne aftale har vi et godt fundament for yderligere bæredygtig vækst i Skandinavien. Dette langsigtede partnerskab med Lantmännen passer perfekt til vores strategiske tiltag "Route 66", og vi er meget glade for at styrke vores samarbejde med et kooperativ ejet af svenske landmænd,” siger dr. Rob Smith, Senior Vice President og General Manager for regionen Europa, Afrika og Mellemøsten (EAME), AGCO.

Lantmännen vil opfylde eksisterende aftaler med CLAAS, men vil ikke forny aftalerne efter udløb. Lantmännen vil dog fortsat yde service på eksisterende maskiner og tilbyde reservedele i hele maskinernes levetid.

For yderligere oplysninger henvises til:

Håkan Pettersson, Senior Vice President og chef division Maskin, Lantmännen, telefon: +4610 556 1042

Lantmännen er en landbrugskooperativ og Nordeuropas førende aktør inden for landbrug, maskiner, bioenergi og fødevarer. Vi ejes af 29.000 svenske landmænd, beskæftiger 10.500 medarbejdere, opererer i mere end 20 lande og har indtægter på 37 mia. svenske kroner. Med korn som udgangspunkt omdanner vi dyrkbare landressourcer til rentabelt landbrug. Nogle af vores bedst kendte fødevaremærker er AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad, Gooh, Finn Crisp og Bonjour. Vores virksomhed er baseret på viden og værdier opbygget gennem generationer af ejere. Med research, udvikling og drift i hele værdikæden kan vi sammen tage et ansvar – fra jord til bord. Se http://lantmannen.dk for yderligere oplysninger

Om AGCO

AGCO (NYSE: AGCO) er globalt førende inden for design, produktion og distribution af udstyr til landbruget. AGCO støtter mere produktivt landbrug via et komplet sortiment af traktorer, mejetærskere, græsredskaber, sprøjteredskaber, foderudstyr, systemer til kornopbevaring og proteinproduktion, redskaber til såning og pløjning samt reservedele. AGCO-produkter sælges via fem varemærker, Challenger®, Fendt®, GSI®, Massey Ferguson® og Valtra® og distribueres globalt gennem en kombination af ca. 3.100 uafhængige forhandlere og distributører i mere end 140 lande. AGCO blev grundlagt i 1990 og har hovedkvarter i Duluth, Georgia, USA. I 2014 omsatte AGCO netto for 9,7 mia. USD. Se flere oplysninger på http://www.AGCOcorp.com.

Tags: