Ny metode får unge kriminelle på rette kurs

Report this content

Opholdsstedet Porten i Aalborg har indført nye metoder i deres arbejde med de unge beboere og resultatet tegner godt.

”Vi inddrager de unge mere konkret, end vi har gjort tidligere. Før stak vi mere fingeren i vejret for at se, hvilken vej vinden blæste. Nu giver vi dem nogle konkrete målsætninger og sørger for, at de holder et skema – faste rammer og struktur er nemlig utrolig vigtigt,” siger leder, Thomas Horndal.

Konkrete mål
De konkrete mål kan for eksempel være, at den unge skal stå op kl. 7.00 hver morgen i en vis periode, og når perioden er gået, gør medarbejderen og den unge status og ser, om den unge har opfyldt sine mål. Nogle unge arbejder med 3-4 mål i løbet af perioden – og her bliver det muligt at lave grafer over, hvordan det er gået. Det kan for eksempel være at komme op om morgenen, rydde op, hjælpe med at lave mad osv.

Porten har anvendt de nye metoder i 4 måneder.

”Pædagogikken er blevet meget mere konkret og målene er blevet mere synlige. Før var målene i handleplanerne højt sat og uden for de unges rækkevidde. Det handler om at opløse en handleplan i noget, der kan være konkret og opnåeligt for den unge,” fastslår Thomas Horndal.

Dokumentationen i top
Med de nye pædagogiske metoder bliver alting i højere grad dokumenteret end før.

”Det betyder, at vi nu har mulighed for at lave grafer over, hvordan det går med den unge og hvordan, han/hun udvikler sig. Vi har lige lavet vores første statusrapporter, så det bliver spændende at se, hvordan det er gået,” konstaterer Thomas Horndal.

De nye pædagogiske metoder lever samtidig op til kommunernes nye dokumentationskrav, som bliver aktuelle i efteråret, når tilsynsreformen træder i kraft.

”Vi synes, det er spændende med den reform, der kommer. Jeg tror, det er rigtig sundt især for vores branche, at der kommer nogle krav nu. Det, kommunerne efterspørger, er dokumentation – de vil ikke bare have varm luft,” siger Thomas Horndal.

Fakta om Porten

• Opholdsstedet Porten har 5 beboere og 8 ansatte, der har med det pædagogiske arbejde at gøre
  • Porten ligger udenfor Aalborg by i et område med både beboelse og industri og har til huse i et tidligere pakhus med i alt 536 m2beboelse samt værksteder
  • Porten er medlem af LOS – landsforeningen af private opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud. LOS har 565 medlemmer og repræsenterer dermed knap 70 % af de private opholdssteder og botilbud i Danmark