Ingen kvalitetsforskel på briller fra danske optikere

En analyse af kvaliteten på briller i Danmark foretaget af det velansete SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut gør op med myten om, at der er stor forskel på kvaliteten af brillestel- og glas hos de forskellige optikere. Ana-lysen viser, at kvaliteten stort set er ens hos de brillekæder, som forsk-ningsinstituttets anonyme brillekøbere har besøgt.

Hvis kvaliteten er afgørende for, hvilken brillebutik man vælger, så er der frit valg på alle hylder hos de store brillekæder i Danmark. Kvaliteten af brillestel og glas er nemlig stort set ens. Det viser en analyse foretaget af SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, som i Danmark har haft to anonyme brilleindkøbere på besøg hos Nyt Syn, Synoptik, Thiele, Louis Nielsen og Profil Optik i Københavns-området. – Det er vigtigt for Louis Nielsen én gang for alle at få slået fast, at der ikke er nogen forskel på kvaliteten. Nu er kvaliteten blevet testet af Skandinaviens førende uafhængige teknologiske institut, som konkluderer, at kvaliteten stort set er den samme hos optikerne i Danmark. Så kan vi koncentrere os om at konkurrere på andre parametre som lave priser eller god kundeservice, siger administrerende direktør Mads Nygaard, Louis Nielsen A/S. Sveriges Tekniska Forskningsinstitut har sendt to anonyme brillekøbere ud i Danmark. I hver butik har de købt et par briller, som efterfølgende har gennemgået en grundig analyse hos instituttet i Boreäs ved Göteborg. Her har man blandt andet sikret sig, at brillekøberne har fået glas med de rigtige specifikationer, ligesom man har afprøvet glassenes optiske kvalitet og brillestellenes mekaniske kvalitet. Sammenlignelig kvalitet - Konklusionen er, på baggrund af ganske små målte forskelle og afvigelser, at kvaliteten af alle de afprøvede briller kan betragtes som sammenlignelig ud fra forbrugerens synspunkt, skriver Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i den afsluttende rapport. Analyserne blev gennemført på to forskellige par briller fra hver optikerkæde med stel i enten metal eller plastmateriale. Kvaliteten i fokus Louis Nielsen har i årevis udfordret de øvrige brillekæder i Denmark med lave priser til glæde for brillekøberne. Men selv om der har været store prisforskelle på de briller, som de anonyme brillekøbere har indkøbt til analysen hos Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, så fokuseres der i analysen på kvaliteten af de testede briller for ikke at skabe nogen tvivl om analysens konklusioner. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut har gennemført tilsvarende kvalitetsanalyser af brillestel og –glas i Norge og Sverige, og her er hovedkonklusionerne tilsvarende, at der ikke blev fundet signifikante forskelle i kvaliteten. Læs resume Et resume af rapporten er vedhæftet. Spørgsmål til SP Eventuelle spørgsmål til kvalitetsrapporten kan rettes til: Civilingeniør Stefan Källberg. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, tlf.: +46 010-5165000, e-mail: stefan.kallberg@sp.se Om kvalitetsanalysen: Kvalitetsanalysen i Danmark blev udført af SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut og afrap-porteret i november 2009. Rapporten er bestilt og betalt af Louis Nielsen, som ikke har haft indflydelse på metoder eller konklusioner i analyserne. Analyserne blev igangsat for at sikre et neutralt grundlag for en sammenligning af brillers kvalitet. SP Sveriges Tekniska Forskningsin-stitut er et internationalt anerkendt teknologisk institut ejet af den svenske stat. Om SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut: SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut er et førende internationalt teknologisk institut. SP skaber, bruger og deler viden inden for udvikling og evaluering af teknologi, produkter og pro-cesser på en international konkurrencedygtig måde. Den svenske stat er eneaktionær I selska-bet og de seks helejede datterselskaber, og der er cirka 950 ansatte i SP-gruppen.