Kunderne strømmer til Louis Nielsen i finanskrisen

Optikerkæden Louis Nielsen kan blandt andet notere otte procent flere kunder og bundlinjen viste også et tilfredsstillende resultat i det netop of-fentliggjorte årsregnskab for 2008/09

Finanskrise eller ej, så bliver der langet briller over disken som aldrig før til et rekordstort antal kunder i optikerkæden Louis Nielsen. Det viser det netop offentliggjorte koncern-regnskab for Louis Nielsen Holdning A/S. Tallene viser, at Louis Nielsen havde otte procent flere kunder i regnskabsåret 2008/09 i forhold til året før. Omregnet svarer det til, at Louis Nielsen betjente en kunde hver fjer-de minut, døgnet rundt, året rundt. - Det er særdeles tilfredsstillende for os at notere denne fine fremgang i et år præget af finanskrise og en nærmest historisk hård opbremsning i detailhandlen, siger adm. direk-tør Mads Nygaard. Fremgangen gælder ikke blot i forhold til brillekunder. Stigningen har været tilsvarende, når det gælder kontaktlinsekunder. - Vi tror naturligvis, at vores fremgang har noget at gøre med, at folk de seneste mange måneder har tænkt lidt mere end normalt over, hvad de egentlig får for deres penge. Der har mange fået øjnene op for, at de hos os kan få to kvalitetsbriller for én brilles pris, smarte designerprodukter og andre gode tilbud, og det har givet mange nye kunder, si-ger Mads Nygaard. Priserne sænket otte procent Den øgede kundetilstrømning betød en stigning på otte procent i omsætningen, mens koncernen som helhed kom ud af regnskabsåret med et overskud på godt 15 millioner kroner på bundlinjen mod et overskud året før på 6,7 millioner kroner. - Nu har det aldrig i sig selv været vores mål at skabe mest muligt overskud. Vores pri-mære mål er at levere kvalitetsprodukter til faste, lave priser, som folk kan betale. Vi synes, det skal komme kunderne til gode, når det går godt for Louis Nielsen, og derfor satte vi mod slutningen af regnskabsåret priserne ned, siger Mads Nygaard og tilføjer, at prissænkningen var på omkring otte procent. Udvikling understøtter vækstplan Mads Nygaard glæder sig over den positive udvikling, fordi den gør det muligt for Louis Nielsen at gennemføre den meget ambitiøse vækstplan, som virksomheden lige nu er ved at rulle ud. - Med den fremgang, vi ser i øjeblikket, har vi den økonomiske styrke, der skal til for at føre planen ud i livet. Inden for tre år skal vi øge butiksantallet fra de nuværende 51 bu-tikker til 86 butikker, heraf skal vi åbne 20 nye butikker inden marts næste år. Det vil blandt andet skabe over 100 nye arbejdspladser i og omkring de 35 byer, som vi åbner i. Det er et stort projekt, men bestemt realistisk, siger Mads Nygaard. 2009/10 tegner lovende Han tilføjer, at regnskabsåret 2009/10, der begyndte 1. marts i år, indtil videre også tegner flot. - Tilbage i marts noterede vi den bedste uge med hensyn til brillesalg nogensinde. 1. maj satte vi ny omsætningsrekord for en enkelt dag nogensinde, og her i juni har vi overgået alle forventninger med en organisk omsætningsvækst på over 17 procent, så vi ser fort-sat optimistisk på udviklingen, siger Mads Nygaard.