Louis Nielsen har fået en drømmestart i Ringkøbing

Optikerkæden Louis Nielsen nyder flot opbakning fra de lokale i Ring-købing og har overgået selv de mest optimistiske forventninger i løbet af det første år.l

Normalt er det fødselaren, der får gaver og velmente ord med på vejen, når der er noget at fejre. Men når optikerkæden Louis Nielsen fejrer 1 års fødselsdag i Ringkøbing her i januar, er det chefoptiker og partner Torben Doktor, der kipper med flaget og deler rundhåndet ud af rosende ord og gode tilbud. - Jeg har været med i optikerbranchen i en del år. Jeg har også været med i Louis Nielsen i mange år efterhånden, men jeg må sige, at det, jeg har oplevet med åbningen i Ringkøbing, overgår alt andet, jeg har været med til gennem årene. Opbakningen til os er helt eneståen-de, siger Torben Doktor, som samtidig retter en stor tak til de mange kunder. - Jeg og alle de andre omkring butikken er både taknemmelige og ydmyge over for den op-mærksomhed og tillid, som kunderne har vist os gennem det første år, siger Torben Doktor. Salget i butikken i Ringkøbing har været hele XX procent bedre end forventet, og forventnin-gerne var faktisk i sig selv ret optimistiske. - Vi er oprigtigt glade for opbakningen, men vi ved også, at den forpligter, og det er ingen hemmelighed, at presset på butikken i perioder har været så overvældende, at det har været vanskeligt at følge med og servicere kunderne i det tempo, som er målet, siger Torben Dok-tor. Han tilføjer, at alle i butikken har smøget ærmerne ekstra op, og med en vedholdende indsats går det bedre med at holde trit. - Vi vil ikke bare være kendt for at have god kvalitet til gode priser. Vi vil også gerne være kendt for at have den bedste service, og det arbejder vi til stadighed på, siger Torben Doktor. Stærk start i Ringkøbing - Vi er rigtig kommet godt fra land i Ringkøbing. Så sent som i juni måned nåede vi hele må-nedens budgetterede omsætning på godt og vel den halve måned, siger Torben Doktor. Han mener, at Louis Nielsens koncept er som skabt til vestjyderne. - Vi har et særdeles kundevenligt koncept med gennemskuelige, faste, lave priser på kvali-tetsprodukter. Vejen frem i Vestjylland er at være ærlig og reel, og det er vi. Man er nødt til at vinde vestjydernes tillid, når man skal slå en handel af, og det sætter vi en ære i at være gode til, siger Torben Doktor. Han tilføjer, at Louis Nielsens 2for1 koncept, hvor kunderne får to par briller for ét par brillers pris, også er som skræddersyet til vestjyder og deres fornufti-ge økonomiske tankegang. Det er svært at holde armene nede. Vi har haft rigtig travlt de seneste måneder, og julehand-len har overrasket positivt. December er ellers traditionelt en lidt stille periode i vores bran-che, men vi har haft dobbelt så mange på arbejde som sidste december, siger chefoptiker Per Lund. Allerede flere dage før jul nåede butikken decembers budget, og Per Lund er særdeles glad for den store opbakning, som Louis Nielsen nyder i Lyngby her fem år efter åbningen. - Vi har al mulig grund til at sige tak for opbakningen, der gør, at vi har fået rigtig godt fod-fæste i Lyngby, siger Per Lund. - Vi har to grupper af kunder. Den ene er folk, der bor her. De er generelt meget tro mod de-res lokalområde og kommer her igen og igen. Samtidig er Lyngby en rigtig god og populær handelsby, hvor mange søger hen for at handle, og vi får også mange kunder på den konto, forklarer Per Lund. Efter knap 11 år som ansat i Louis Nielsen er der de seneste måneder vendt en del op og ned på chefoptiker Torben Doktors arbejdsliv på flere måder. Den 32-årige optiker er blevet part-ner i den fremgangsrige optikerkæde. Han har også åbnet butik nummer to, og så har han netop endevendt sin butik i Holstebro, så den fremstår moderne og indbydende. - Det er klart, at det er en rigtig fin mulighed for mig at blive partner i Louis Nielsen A/S, der er en spændende virksomhed i stor fremgang, siger Torben Doktor og tilføjer, at han gennem flere år har drømt om muligheden for at blive partner og dermed medejer af de butikker, han står i spidsen for. Tidligere på året supplerede Torben Doktor butikken i Holstebro med en helt ny butik i Ring-købing, og den beslutning er han særdeles glad for. Stærk start i Ringkøbing - Vi er rigtig kommet godt fra land i Ringkøbing. Så sent som i juni måned nåede vi hele må-nedens budgetterede omsætning på godt og vel den halve måned, siger Torben Doktor. Han mener, at Louis Nielsens koncept er som skabt til vestjyderne. - Vi har et særdeles kundevenligt koncept med gennemskuelige, faste, lave priser på kvali-tetsprodukter. Vejen frem i Vestjylland er at være ærlig og reel, og det er vi. Man er nødt til at vinde vestjydernes tillid, når man skal slå en handel af, og det sætter vi en ære i at være gode til, siger Torben Doktor. Han tilføjer, at Louis Nielsens 2for1 koncept, hvor kunderne får to par briller for ét par brillers pris, også er som skræddersyet til vestjyder og deres fornufti-ge økonomiske tankegang. Foruden Torben Doktor selv er der er tre ansatte i butikken i Algade i Ringkøbing, mens der er syv medarbejdere i butikken i Nørregade i Holstebro. Butikken i Holstebro er netop blevet totalrenoveret. - Det har kostet lidt rod og forvirring over nogle uger, men jeg håber, at vores kunder bærer over med os og synes, at resultatet har været det hele værd. Vi har i hvert fald fået en flot, smart og moderne butik - men uden marmor på gulvene og alt det dyre, for det er i sidste ende altid kunderne, der må betale for den slags, og der vil vi altså hellere give kunderne gode produkter til gode priser, siger Torben Doktor. Opvokset i Louis Nielsen Den 32-årige optiker, der bor i Holstebro, er nærmest født og opvokset i Louis Nielsen, hvor han indledte optikerkarrieren tilbage i juli 1998. - Jeg har været utroligt glad for mit fag, mit job og for firmaet i de 10-11 år, jeg har været med. Det er jo nærmest en tredjedel af mit liv, jeg har tilbragt i Louis Nielsen, og det er en fornøjelse at se, hvordan det hele vokser og udvikler sig. Både for virksomheden, som netop nu er ved at udvide fra 51 til 86 butikker i Danmark, men også for mit eget vedkommende med de muligheder, der har vist sig hen ad vejen, siger Torben Doktor. Den vestjyske optiker nyder stor respekt – såvel fagligt som personligt - internt i Louis Niel-sen, hvor han indtager flere tillidsposter. Han er blandt andet medlem af virksomhedens ho-vedsikkerhedsudvalg og produktgruppe. Per Lund tilføjer, at det naturligvis også betyder noget, at Louis Nielsen har nogle ordentlige produkter og stærke koncepter som det faste 2For1-tilbud, hvor kunderne kan få to par briller for ét pars pris. Næsten 25 års erfaring 47-årige Per Lund har stået i spidsen for butikken på Lyngby Hovedgade 54 A, siden han i marts 2008 blev ansat i Louis Nielsen. Per Lund har knap 25 års erfaring i branchen og er således en særdeles rutineret og kompetent chefoptiker. Oprindeligt er han udlært i Synoptik tilbage i 1986, og han har også arbejdet som optiker i samme kæde i flere år. Gennem årene har han dog også arbejdet hos nogle private optikere, ligesom han i en periode arbejdede i det daværende Top Syn, indtil firmaet blev opkøbt af Synoptik. - Men jeg har faktisk også haft en afstikker til Irma, hvor jeg var i to år, siger Per Lund, som blandt andet tog Irmas interne lederuddannelse, før han vendte tilbage til optikerbranchen. Efter at have prøvet en del andre ting er han særdeles glad for at være havnet hos Louis Niel-sen. - Jeg kan godt lide, at Louis Nielsen har et meget gennemskueligt prissystem og en meget ærlig tilgang til kunderne. Skal jeg være ærlig, har jeg tidligere haft lidt ondt i maven over nogle gange at skulle tage 10.000 kroner for et par briller, siger Per Lund, som også sætter pris på travlheden hos Louis Nielsen. Stor travlhed - Vores koncept betyder, at vi servicerer et meget højt antal kunder, og jeg synes, det er sjovt at have travlt, og at der er gang i butikken, siger Per Lund, som sammenlignet med sidste år forventer at sælge cirka 1.000 par briller mere, før indeværende regnskabsår udløber til marts. Stærke jubilæums-tilbud Butikken i Lyngby kan fejre fem års jubilæum med ekstra stærke januar-tilbud i form af fler-styrkeglas til blot 1 krone og enkeltstyrkeglas til 0 kroner, og så kan det jo dårligt blive meget billigere. - Men det ligger generelt i Louis Nielsens koncepter, at folk får rigtig meget for pengene, og så sætter vi naturligvis en ære i at levere en service i topklasse, siger Per Lund.