Louis Nielsen styrket ud af finanskrisen

Med 25 procent flere brillekunder, 12 nye butikker og et overskud, der er mere end fordoblet, står optikerkæden Louis Nielsen stærkere end nogensinde

Optikerkæden Louis Nielsen har haft held med at ekspandere sig gennem finanskri-sen ved at åbne nye butikker på stribe og ved at tiltrække nye kunder i en periode, hvor danskerne ser mere kritisk på, hvor de får mest for pengene. Det viser optiker-kædens årsregnskab, som ventes offentliggjort i løbet af juli. - Da vi stod på randen af finanskrisen, valgte vi helt bevidst at sætte ind med en me-get ambitiøs investerings- og vækstplan, der blandt andet fører til åbningen af 36 nye butikker landet over, siger administrerende direktør Mads Nygaard. - Det gjorde vi, fordi vi tror på, at det er til vores fordel, når danskerne begynder at se mere kritisk på, hvor de egentlig får mest værdi for pengene. Vi er glade for nu at kunne konstatere, at det har vist sig at holde stik, siger Mads Nygaard. Louis Nielsens årsregnskab for 2009/10, som ventes offentliggjort i løbet af juli, viser blandt andet en fremgang på mere end 25 procent i antallet af kunder. - Det er yderst tilfredsstillende for os i en periode, hvor detailhandlen generelt - og ikke mindst andre dele af optikerbranchen - har haft det vanskeligt. Vi er faktisk meget taknemmelige for den opbakning og fremgang, vi har haft, siger Mads Nygaard. To-cifrede vækstrater Det samlede antal solgte briller steg i regnskabsåret med 22 procent og er således nu på langt over en kvart million par briller. Kontaktlinser, der traditionelt udgør en betydelig del af omsætningen i Louis Nielsen, gik frem med 9 procent målt på omsætningen. Af konkurrencemæssige hensyn oplyser Louis Nielsen ikke omsætningen i regnskabet, men det er ingen hemmelighed, at omsætningen for første gang nogensinde har rundet en halv milliard kroner. De to-cifrede vækstrater betyder desuden, at årets resultat blev mere end fordoblet – fra 15,2 millioner kroner i 2008/09 til 36,7 millioner kroner i 2009/10. - Det er vi bestemt ikke utilfredse med, men årets resultat er faktisk større, end vi bryder os om. Vores filosofi er ikke at skabe det størst mulige overskud. Vi er en volumendrevet virksomhed, hvor det, der betyder noget, er, at vi får langet flest mulige kvalitetsbriller over disken til flest mulige kunder til de bedst mulige priser, forklarer Mads Nygaard. Han tilføjer, at overskuddet er blevet større end forventet, fordi det er gået bedre i finanskrisen, end selv de største optimister havde turdet håbe på. Millioner retur til kunder Louis Nielsen har da også reageret prompte ved at føre nogle millioner kroner tilbage til kunderne. - Da vi kort efter regnskabsårets udløb kunne se på de første beregninger, hvor det bar hen ad med overskuddet, besluttede vi at sænke priserne permanent på to områ-der. Dels satte vi prisen på 1-dagslinser ned fra 168 til 148 kroner pr. måned, så de nu er Danmarks billigste 1-dagslinser. Desuden har vi sænket prisen på vores billigste flerstyrkeglas fra 1.200 kroner til 800 kroner for et sæt, siger Mads Nygaard og tilføjer, at det samlet set vil føre mere end to millioner kroner tilbage i kundernes lommer på årsbasis. Louis Nielsen har desuden i det afsluttede regnskabsår ført an i en priskrig over for konkurrenterne ved at indføre en entry-pris på briller på 195 kroner med enkeltstyr-keglas. - Det er en principiel forretningsmæssig beslutning for os, at vi vil sidde på markedets bedste entry-pris på briller, og det er klart, at sådan en beslutning også vil bidrage til at føre noget af vores overskud tilbage i kundernes lommer, siger Mads Nygaard. Nye butikker på stribe I det seneste regnskabsår har Louis Nielsen i øvrigt fulgt planen om at åbne nye bu-tikker på stribe. 12 butikker blev det til i selve regnskabsåret, og siden er yderligere et par butikker åbnet, så det samlede antal lige nu er 64. Ambitionen er at nå op på mindst 86 butikker i 2012. - Vi kører med et stærkt partnerskabskoncept, der giver vores butikschefer mulighed for at blive medejere af deres egen butik mod en yderst overkommelig investering på typisk en kvart million kroner. Denne mulighed for at blive selvstændig er en vigtig drivkraft bag vores ekspansion. Desuden sikrer det, at vores butikschefer er særdeles motiverede, for jo bedre det går for butikken, jo bedre går det for dem personligt, forklarer Mads Nygaard. Mange nye arbejdspladser Louis Nielsen har efterhånden langt over 500 medarbejdere på landsplan og er på konstant jagt efter kvalificeret arbejdskraft til de mange nye butikker. - Det gælder ikke mindst i det storkøbenhavnske område og Nordsjælland, hvor en betydelig del af de nye butikker kommer til at ligge, siger Mads Nygaard. Siden 2005 har Louis Nielsen været en del af verdens største privatejede optikerkæ-de, Specsavers. Specsavers har mere end 1.400 butikker og 26.000 ansatte i 10 lande verden over. I seneste regnskabsår blev der solgt mere end 12 millioner par briller og omsat for 10-11 milliarder kroner. ### Yderligere oplysninger på www.louisnielsen.dk

Tags: