3 anbefaler: 10 apps, der får dig sikkert gennem julen

Uanset om man elsker julen og allerede har bagt klejnerne og flettet julehjerterne, eller om man allerede i slutningen af november er ved at kvæle naboens havenisse, så kan man have brug for lidt hjælp til at komme bedst muligt gennem julen

3 anbefaler 10 fede apps, som kan være en god hjælp at have på din smartphone i den søde juletid. Din smartphone kan fx hjælpe med til at ordne dine juleindkøb, til nemt at beregne den hurtigste rute hjem fra julefrokosten, når det er koldt derude og med til at holde styr på julesalmerne på selve juleaften.

1. You Wish
Hvor ofte har du ikke stået i din yndlingsbutik og er pludselig faldet over den fineste silkebluse, som du bare må ønske dig til jul? You Wish er en app, der giver dig adgang til din egen digitale ønskeliste. Du tager et billede af blusen, tilføjer den til din digitale ønskeliste og synkroniserer den med en tilsvarende online-ønskeliste. Hvor smart er det lige!

2. Interflora
Har du prøvet at komme halvstegt hjem efter en festlig julefrokost og dufte af en fremmed kvindes parfume? Så er det bare med at få smartphonen op af lommen og få bestilt de blomster i en vis fart, så du kan sikre julefreden og smilet på din kærestes læber. Her er Interflora-app’en din ultimative ven.

3. Indkøbsliste Pro
Når du suser rundt i et overfyldt supermarked sammen med resten af Danmark i dagene op til juleaften for sikre, at andesteg, rødkål, kartofler og mandelgave kommer i hus, er denne indkøbsliste uundværlig for en ægte smartphone-bruger. Du kan også synkronisere den med din partner, så når du tilføjer varer til indkøbslisten, vil de automatisk blive tilføjet til din kærestes/partners/bofælles indkøbsliste også.

4. Get Home
Get Home er en ganske nyttefuld app, som guider dig hjem på den lettest tænkelige måde. Du får et kort med din aktuelle placering og din rute hjem. Nemt – og rigtig praktisk, hvis du har fået en snaps eller fire for meget til julefrokosten.

5. Min Kæreste
Denne sjove app holder styr på og husker alle dine vigtige informationer om din kæreste, så du ikke behøver at gøre det. (Tak smartphone!) Du får de såkaldte push notifikationer på din kærestes fødselsdag og på jeres mærkedage, så du ikke glemmer dem. Og du kan gemme vigtige informationer om din kæreste, som fx hans bukse- og skostørrelse, fodboldhold, favorit mad, film og meget mere.

6. Mini meditation
Vi stresser ofte rundt i meget af december måned, fordi vi skal nå at købe julegaver og lave overskudsagtig familie-hygge derhjemme med hjemmelavet adventskrans, konfekt og julebag – alt sammen på rekordtid. Måske er det sundt med et øjebliks stilhed i den hektiske juletid. Prøv Mini meditation som du kan bruge, når du vil give dig selv en mental pause. Kort og godt: Mediter via din smartphone.

7. Genstandstælleren
Hvor meget har du egentlig drukket? Genstandstælleren hjælper dig med at holde et vågent øje med, hvor meget alkohol du indtager. Du vælger den genstand, du har drukket i et menukort i app’en, og så fortæller Genstandstælleren dig, om du overskrider de anbefalede mængder genstande.

8. Taxi Caller
Med Taxi Caller kan du med et enkelt tryk på smartphonen få en taxi, uanset hvor du er i Danmark. Taxien finder dig via den GPS, der er i din smartphone - Og så enkelt skal det være, når du i løbet af den kolde julemåned bare gerne vil fragtes på bagsædet i en dejlig lun taxi nu.

9. Nu’ det jul
Vi skriver anno 2011, og så har man da smartphonen med rundt om træet, når der skal synges salmer! Så pak trygt den gamle støvede salmebog væk for altid og brug din smartphone. Med app’en har du selvfølgelig mulighed for at forstørre og mindske teksten, så selv din langsynede bedstefar kan læse med.

10. CPH-Life (mest til dig, der bor i hovedstaden)
En nyttig app til især lige efter jul, hvor mange af os gerne vil smide et par kilo og komme i gang med at dyrke motion efter at have spist alt for meget af den skønne julemad. App’en laver et personligt program, der med udgangspunkt i dig designer et kost- og motionsprogram, som følger dig gennem København. Du får gode råd til, hvordan du kan spare penge og spise sundt i det daglige. Du bliver også informeret om gode tilbud og steder, hvor du kan få sund og billig mad eller dyrke gratis motion.

De fleste af de nævnte apps kan du få ganske kvit og frit i App Store eller Android Market, og nogle af dem koster 6 kr.

Kontakt den vagthavende kommunikationskonsulent i 3’s kommunikationsafdeling på mobil 31 200 202.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd på Danmarks bedste mobile datanetværk. I 2001 vandt 3 en 3G-licens og i 2010 en LTE-licens. Med kombinationen af 3’s eksisterende prisvindende 3G-netværk og det nye LTE-netværk, vil 3 også i fremtiden levere Danmarks bedste mobile datanetværk. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark, Sverige og Norge og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.