3 Danmark overgår forventninger til 2009

3 nåede endnu en økonomisk milepæl i 2009, hvor selskabet ét år før forventet fik et positivt resultat før finansielle omkostninger (EBIT) for hele året. 2009 blev igen et år med stor vækst i både omsætning og kunder - uden at det belastede omkostningerne, der tværtimod er faldende. 3 er med Danmarks bedste mobile datanetværk fortsat den absolutte markedsleder med 36 procent af markedet for mobilt bredbånd og to tredjedele af datatrafikken. 3 præsenterer i dag virksomhedens regnskab for 2009.

3 i Danmark fortsætter fremgangen, og regnskabet for 2009 viser forbedrede resultater og vækst over hele linjen. Med over 100.000 nye kunder og en årsomsætning på DKK 1.777 mio. forbedrede 3 sit EBIT med DKK 415 mio. og årets resultat efter skat og finansielle omkostninger med over DKK 500 mio. • Omsætning DKK 1.777 mio. (stigning på 21 % i forhold til 1.466 mio. i 2008) • 517.000 kunder (stigning på 27 % i forhold til 408.000 kunder i 2008) • EBIT-resultat DKK 1 mio. (forbedring på DKK 415 mio. i forhold til 2008) ”Målet for 2009 var oprindeligt at opnå positiv drift på EBIT-niveau på månedsbasis. Det mål nåede vi allerede i august. Derefter blev vi EBIT-positive for hele 2009 – et år før planen. Med en kundevækst på 27 procent rundede vi desuden den halve million kunder sidste år uden at bruge flere penge på driften, fordi vi til stadighed bliver mere effektive,” siger Morten Christiansen, CEO, 3 Danmark. Selskabets finansielle omkostninger i form af renter til ejerne er blevet halveret i forhold til året før, idet finansieringsbehovet har været stærkt reduceret. Året resultat efter finansielle omkostninger er således forbedret med mere end 0.5 mia kr. 3 har formået at forbedre resultatet med 0,85 mia. kr. over en treårig periode. Den kontinuerlige vækst og de positive resultater skyldes ifølge 3 selskabets teknologiske forspring, et konstant fokus på kundernes behov og en stadig mere effektiv organisation. Det er også opskriften for 2010, hvor 3 for-venter at styrke og fastholde positionen som markedsleder på det mobile bredbånd med Danmarks bedste mobile datanetværk. Samlet vil 3 levere et positivt nettoresultat efter skat i 2010. 3 har Danmarks bedste mobile datanetværk, og med en markedsandel på det mobile bredbånd på 36 procent, tyder det også på, at danskerne går efter dækning og hastighed og en stabil og god brugeroplevelse, når de i stigende grad kapper de besværlige ledninger til fordel for et friere liv, hvor man ikke skal styres af, hvor det næste netstik eller hotspot findes. ”Vi skal bevare vores position som udbyder af Danmarks bedste mobile datanetværk. Og med resultatet af 4G-auktionen, hvor vi vandt både 2x10 MHz parrede frekvenser og 25 MHz uparrede frekvenser er alle forudsætninger til stede. Samtidig giver vi kunderne en god, stabil og bred dækning over hele landet med vores opgradering af 3G-netværket til 42 Mbit/s og 84 Mbit/s. Således vil kunderne fortsat få den bedste oplevelse på vores netværk,” siger Morten Christiansen 3 Skandinavien er ejet af svenske Investor AB (40 procent) og det Hong Kong-baserede Hutchison Whampoa (60 procent). 3 Group er repræsenteret i 10 lande med mere end 20 mio. kunder.