3 Group runder 20,7 mio. kunder.

2008 blev ikke alene et gennembrudsår for 3 i Skandinavien, men også på globalt plan oplevede 3 Group markant fremgang i det forløbne år. En kundetilvækst på 17 procent i 2008 betyder, at 3 Group ved udgangen af året havde hele 20,7 mio. mobilkunder på sine 10 markeder. Det viser årsregnskabet fra det Hongkong baserede selskab Hutchison Whampoa, som står bag 3 Group og ejer 3 Skandinavien sammen med svenske Investor AB.

Globalt nåede 3 Group tocifrede vækstrater på de fleste markeder i 2008 med en gennemsnitlig vækst på 17 procent i kundebasen. Også 3 Skandinavien, som består af 3 i Danmark og Sverige, stormede frem og har fortsat væksten i 2009, hvor den skandinaviske del af 3 Group nåede 1,293 mio. kunder den 25. marts 2009. Det mobile bredbånd bidrog markant til væksten i 3 Group med en stigning i kundebasen på hele 305 procent. Det betyder, at 2,5 mio. mennesker nu går på nettet via en mobil bredbåndsforbindelse fra 3.

I 2008 omsatte 3 Group for HKD 60,3 mia. (ca. DKK 42,8 mia.) og selskabets driftsresultat før finansielle udgifter (EBITDA) blev forbedret med 25 procent fra HKD 12,6 mia. (ca. DKK 8,9 mia.) til HKD i 2007 til HKD15,8 mia. (ca. DKK 11,1 mia.) i 2008. Den gennemsnitlige omsætning pr. bruger (ARPU) faldt med 16 procent gennem 2008. Det skyldes dels, at antallet af mobile bredbåndskunder stiger, dels 3’s initiativer til at nedbringe priserne på international roaming.

”For 3 i Danmark er det en afgørende fordel at være en del af en global familie. Det giver os et fundament, som både gør det muligt for os at høste stordriftsfordele og drive et mere effektivt teleselskab, og så betyder det, at vi kan tilbyde vores kunder produkter med en global rækkevidde, som ingen andre teleselskaber tilbyder,” siger Morten Christiansen, CEO for 3 Danmark.

Foruden aktiviteterne i Danmark og Sverige i 3 Skandinavien er 3 Group aktiv som 3G mobiloperatør i Australi-en, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Det giver en række unikke fordele for 3’s kunder i Danmark, fordi selskabet har åbnet sit globale 3G-netværk for sine mobilkunder – og giver mulighed for fri telefoni på tværs af landegrænser, tidszoner og flere kontinenter.

Med rabatpakken 0på3 kan danske 3Kunder i udlandet både ringe gratis og modtage gratis opkald fra andre danske 3Kunder, så længe de befinder sig i 3’s netværk i det respektive land. Den eneste udgift udover rabatpakken er en opkaldsafgift ved opkald fra udlandet.

3 Danmarks årsregnskab for 2008 forventes offentliggjort i juni.