3 klar med 4G

Teleselskabet 3 har siden årsskiftet rullet 4G-netværk ud i landets 15 største byer. Nu er 4G-netværket i luften, så når 3’s kunder får glæde af de nye hastigheder til september, kommer der for alvor turbo på toppen af 3’s 3G-netværk. Og ja, vi hedder stadig 3!

Siden årsskiftet har 3’s netværksafdeling haft travlt med at rulle 4G-netværk ud i landets 15 største byer, og de næste par måneder vil teknikerne fortsat forbedre og udbygge dækningen. Når 3 gør 4G-netværket tilgængeligt for kunderne i september 2012, dækker selskabet 37 % af befolkningen, og inden året er omme, dækker 3 halvdelen af befolkningen med flere end 800 master i de 15 byer.

”Vi glæder os til at kunne tilbyde 4G-hastigheder til vores kunder i de største byer. 4G er et rigtig godt supplement til det solide 3G-netværk, vi har i Danmark. Vores strategi har været fortsat at prioritere vores 3G-netværk, så kunderne får en konsistent god netværksoplevelse – også når de bevæger sig uden for 4G-dækningen i storbyerne. På den måde kan vi bevare positionen som Danmarks bedste netværk, fordi vi dækker Danmark bredest med de højeste hastigheder,” siger CEO Morten Christiansen fra 3.

Med 4G kan kunderne forvente at opnå hastigheder på ca. 30-40 Mbit/s. Lige nu er 80 % af 3’s 3G-netværk

desuden opgraderet til 42 Mbit/s (nominel maksimumhastighed), og ved udgangen af 2012 er hele 3’s 3G-netværk skruet op til de høje 3G-hastigheder.

”Nu håber vi på at få de sidste tvivlere til at kappe de besværlige kabler og blive mobile. Vi ser også meget frem til, at de første 4G-optimerede smartphones kommer på markedet – da det især er på smartphones, at vi ser en massiv stigning i brug af data. Vi har vores smartphones med overalt. Vi twitter, facer, streamer og downloader på livet løs – på farten – og vi forventer, at det skal gå lige så hurtigt, som hvis vi sad hjemme på computeren,” siger Morten Christiansen.

Når 3 til september åbner for adgang til 4G-netværket, kan alle 3’s kunder få adgang til den højere hastighed uanset abonnement – uden at betale ekstra - så længe, de befinder sig i et område, der er dækket af 4G og har hardware, der understøtter den nye hastighed. 3 vil desuden introducere endnu et data-abonnement med meget stort dataforbrug til en skarp pris.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd på Danmarks bedste mobile datanetværk. I 2001 vandt 3 en 3G-licens og i 2010 en LTE-licens. Med kombinationen af 3’s eksisterende prisvindende 3G-netværk og det nye LTE-netværk, vil 3 også i fremtiden levere Danmarks bedste mobile datanetværk. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.