3 klar med 4G/LTE i Aalborg C

Fredag 28. september går teleselskabet 3 i luften med sit 4G/LTE-netværk i Aalborgs centrum. Dermed får indbyggerne glæde af landets suverænt bedste mobile datadækning med kombinationen af det nye 4G/LTE-netværk og 3’s prisvindende 3G-netværk. Og ja, vi hedder stadig 3!

I denne uge bliver der for alvor sat turbo på 3’s mobile datanetværk i Aalborg C, når 4G/LTE-netværket bliver tændt. Med en maksimumhastighed op til 70 Mbit/s supplerer det nye netværk det eksisterende 3G-netværk, der i forvejen giver mulighed for en maksimumhastighed op til 32 Mbit/s. Kombinationen af de to netværk sikrer indbyggerne i Aalborgs centrum en suveræn mobil dataoplevelse.

”I praksis betyder opgraderingen af vores netværk i Aalborgs centrum, at 3’s kunder får en suveræn oplevelse uden hakker når man f.eks. streamer musik, ser video eller downloader store datamængder. Samtidig overflødiggøres den gammeldags ADSL-forbindelse som rigtigt mange husstande og virksomheder i Aalborg bruger i dag,” siger kommunikationschef Stine Green Paulsen fra 3.

I løbet af efteråret ruller 3 sit 4G/LTE-netværk ud over de største byer i Danmark, og inden året er omme, dækker 3 cirka halvdelen af Danmarks befolkning med det nye netværk. Samtidig afsluttes en landsdækkende opgradering af det eksisterende 3G-netværk, der giver mulighed for hastigheder helt op til 32 Mbit/s i hele netværket ved årets udgang. For at få gavn af de høje hastigheder er det naturligvis en betingelse, at man har en mobil eller et USB-modem, der understøtter den nye teknologi.

”Det bliver for alvor spændende, når der kommer nye fede smartphones, der kan udnytte de nye hastigheder. Et godt eksempel er den nye iPhone 5 som både understøtter det opgraderede 3G netværk og allerede fra november kan bruges på 3’s nye 4G/LTE-netværk. Indbyggerne i Aalborgs centrum er faktisk blandt de første i Danmark, der får mulighed for at udnytte alle mulighederne for en hurtig forbindelse med den nye iPhone,” siger Stine Green Paulsen.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd på Danmarks bedste mobile datanetværk. I 2001 vandt 3 en 3G-licens og i 2010 en LTE-licens. Med kombinationen af 3’s eksisterende prisvindende 3G-netværk og det nye LTE-netværk, vil 3 også i fremtiden levere Danmarks bedste mobile datanetværk. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.