3’s kunder er danmarksmestre i smartphones

2011 blev året, hvor danskerne for alvor gik fra mobiltelefon til smartphone. I dag vælger 97 procent af 3’s kunder en smartphone, når de køber mobiltelefon, og de bruger de avancerede funktioner langt mere end kunderne hos andre selskaber. Tal fra IT- og Telestyrelsen viser, at en 3-kunde bruger sin smartphone 14-15 gange mere end en kunde hos branchens bundskraber.

Smartphones er ikke for smarte for 3’s kunder. En undersøgelse fra 3 og analysevirksomheden Gallup viser, at 3’s kunder er storforbrugere af de avancerede funktioner på deres smartphones i forhold til kunderne hos andre teleselskaber. 62 procent af kunderne hos 3 køber en smartphone for at sende e-mails, mens det kun gør sig gældende for 36 procent af kunderne hos andre teleselskaber. Ligeledes vil 58 procent af 3’s kunder browse på nettet via deres smartphone, mens det blot gør sig gældende for 33 procent af kunderne hos andre selskaber.

“Vores kunder er storforbrugere af alle de avancerede funktioner på deres smartphone. De bruger ikke kun mail eller browser, men køber også deres smartphone for at lytte til musik, for at se eller optage video, for at bruge de mange apps, der efterhånden er tilgængelige og i det hele taget for at søge information. Når konklusionen på TDC og Wilkes undersøgelse (26/12) er, at ”Smartphones er for smarte til danskerne”, så understreger det blot, hvor stor forskel der er på teleselskaberne og vores kunder,” siger Mikkel Torsting, direktør for privatmarkedet, 3 Danmark.

Forskellen dokumenteres af den halvårsstatistik, som IT- og Telestyrelsen offentliggjorde i oktober. Ifølge statistikken, der dækker 1. halvår af 2011, så brugte en mobilkunde hos 3 i gennemsnit 277 MB data (down-/upload) om måneden, hvilket er næsten seks gange mere end markedsgennemsnittet på 47 MB. Sammenligner man med branchens bundskraber, TDC, så bruger en kunde hos 3 næsten 15 gange mere data end den gennemsnitlige TDC-kunde, der kun bruger 19 MB data om måneden. 3 har i dag en markedsandel på 6,2 procent af mobilmarkedet, men 35 procent af al datatrafik på mobiltelefoner går gennem 3’s netværk.

”Vores kunder er i det hele taget storforbrugere af alt på deres smartphone, den er blevet en integreret del af hverdagen og et uundværligt redskab i både studieliv, arbejdsliv og det sociale liv. Statistikken viser ikke bare, at 3’s kunder bruger langt mere data, de taler også mere og sender flere SMS’er og MMS-beskeder end kunderne hos de andre selskaber med eget netværk. Jeg vil ikke tøve med at kalde 2011 et gennembrudsår for smartphonen og samtidig kåre 3’s kunder til danmarksmestre i smartphones,” siger Mikkel Torsting.

3 definerer smartphones som mobiltelefoner med styresystemerne Android, Apple iOS, Symbian, MeeGo og Windows Phone. Samtidig skelnes der mellem high-end og low-end smartphones, hvor low-end smartphones ofte benyttes som traditionelle mobiltelefoner med et forholdsvis lavt dataforbrug. 3’s kunder har imidlertid klar præference for de mere avancerede smartphones, og hele 84 procent af 3’s salg består i dag af avancerede smartphones i high-end-gruppen som f.eks. Apple iPhone, Samsung Galaxy Nexus og Nokia N9.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd på Danmarks bedste mobile datanetværk. I 2001 vandt 3 en 3G-licens og i 2010 en LTE-licens. Med kombinationen af 3’s eksisterende prisvindende 3G-netværk og det nye LTE-netværk, vil 3 også i fremtiden levere Danmarks bedste mobile datanetværk. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.