3’s kunder slog alle rekorder på årets Roskilde Festival

Der blev sunget, danset og kysset på årets Roskilde Festival. Og så blev der talt, sms’et, twittet og facet i stor stil. 3’s kunder talte lige så meget i telefon på festivalen, som alle 3-kunder i Ålborg gør på en hel måned.

En syvdobling af netværkskapaciteten på årets Roskilde Festival gjorde 3 helt klar til at servicere kunderne på Danmarks største festival. Med en kapacitet i netværket svarende til, hvad der normalt betjener en dansk provinsby, var der frit slag for de ca. 35.000 3-kunder, som i år havde valgt at slå teltpælene op i Roskilde. Og som bekendt lader 3’s kunder ikke smartphonen blive hjemme. De vælger – ganske som altid – at have telefonen inden for armslængde under hele festivalen.

Og 3’s kunder slog alle rekorder i mobilbrug. I løbet af festivalens 11 dage foretog 3’s kunder 1,4 mio. talekald. Det svarer til, hvad 3’s kunder taler på en måned i Danmarks tredje største by, Ålborg. Der blev sendt tre millioner sms’er og brugt fire TB (4000 GB) data eller med andre ord et dataforbrug svarende til, hvad der bliver brugt på fem dage i en by som Ålborg. Alt i alt gik der 24 gange så meget trafik gennem masterne, som i løbet af en normal uge i Roskilde.

Med 35.000 3-kunder på årets Roskilde Festival svarer det til, at hver kunde i snit foretog 40 opkald, sendte 86 sms’er og brugte 115 MB data. Der var allermest trafik i timen op til Bruce Springsteens koncert på Orange scene lørdag aften.

”Vi satte alle sejl til. Vores succeskriterie var, at 3’s kunder skulle have den bedste oplevelse med deres smartphone – og det lykkedes. Vi har monitoreret netværket tæt under hele festivalen, og selvom der virkelig var pres på under de store koncerter, så gik kald og sms’er igennem med en succesrate på over 99 %”, fortæller Kim Christensen, der er netværksansvarlig i 3 Danmark.

”Langt de fleste gæster ved Roskilde Festival har en smartphone i lommen. Folk er i kontakt med hinanden og dem derhjemme, sender beskeder og billeder og bruger forskellige apps, f.eks. festivalens egen. Mobilen er uundværlig. Så vi er glade for, at 3 har forbedret dækningen og for samarbejdet, hvor de servicerer mobilbrugerne i deres 3Reload-stande,” siger Christina Bilde, talskvinde for Roskilde Festival.

FAKTA: (trafik i perioden 30. juni – 8. juli)
Antal sendte sms’er: 3 mio.
Antal talekald:1,4 mio.
Mængde datatrafik: 4 TB

Travleste time:
Sms: 46.800 sms’er mellem kl. 22.00 og 23.00 den 7. juli
Talekald: 19.500 opkald mellem kl. 00.00 og 01.00 den 8. juli
Mængde datatrafik: 56 GB mellem kl. 21.00 og 22.00 den 7. juli

Travleste døgn:
Den 7. juli 2012

Sms: 549.049

Talekald: 190.378

Data: 543 GB

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd på Danmarks bedste mobile datanetværk. I 2001 vandt 3 en 3G-licens og i 2010 en LTE-licens. Med kombinationen af 3’s eksisterende prisvindende 3G-netværk og det nye LTE-netværk, vil 3 også i fremtiden levere Danmarks bedste mobile datanetværk. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.