3 sætter vækstrekord i telekrigsår

I 2011, hvor telepriskrigen rasede i Danmark, gav teleselskabet 3 konkurrenterne baghjul. Selskabet øgede antallet af abonnenter med 21,3 %, mens de øvrige teleoperatører gik tilbage. 3 hævede sin totale markedsandel fra 8,2 til 9,7 %, mens TDC, Telenor og Telia mistede tusindvis af kunder. Det viser den nyeste telestatistik, som IT- og Telestyrelsen offentliggjorde i dag.

Igen i 2011 blev 3 vinderen blandt de fire teleoperatører i Danmark. I løbet af 2011 fik selskabet 135.000 nye kunder og havde ved årets udgang 771.000 kunder, mens kundebasen hos de tre øvrige teleoperatører svandt ind. 3 har en tradition for stærk organisk vækst og øgede for femte år i træk kundebasen med mere end 100.000 nye kunder. Samtidig kunne 3 i 2011 fremvise de bedste økonomiske resultater nogensinde.

”Telestatistikken taler sit tydelige sprog om en væksthistorie uden sidestykke i den danske telebranche. Mens de øvrige operatører taber kunder – eller kun vokser via opkøb, så kan 3 for femte år i træk præstere en organisk vækst. Vi vokser på basis af attraktive produkter, et godt netværk og en effektiv organisation, der er bedre til at levere varen end vores konkurrenter. Det er opskriften,” siger CEO Morten Christiansen fra 3.

3’s kunder er i særklasse de mest aktive og avancerede telekunder. Ikke alene taler de mere i telefon end gennemsnittet af danske telekunder, de sender også flere sms- og mms-beskeder og bruger mere data på mobilen. Ifølge telestatistikken brugte en kunde hos 3 i gennemsnit 398 Mb data månedligt i anden halvdel af 2011, tre gange så meget som en kunde hos det selskab, hvor kunderne har det næsthøjeste dataforbrug.

”3 er det selskab, du vælger, hvis du bruger din smartphone hele tiden. Tallene viser tydeligt, at vores kunder er meget længere fremme, når det gælder om at benytte de mest avancerede databaserede tjenester på deres smartphone. Det skyldes i høj grad, at vores netværk dækker Danmark bredest med de højeste hastigheder,” siger Morten Christiansen.

3 vokser både inden for mobiltelefoni og mobilt bredbånd. I andet halvår af 2011 overhalede 3 igen TDC på markedet for mobilt bredbånd og er nu markedets største leverandør med 30,7 % af kunderne. Samtidig tegnede 3’s kunder sig i andet halvår af 2011 for hele 49,5 % af den samlede datatrafik på det mobile bredbånd, og en gennemsnitlig abonnent hos 3 brugte 3.411 Mb data månedligt, hvilket er 63 % mere end gennemsnittet af teleoperatørerne.

Portrætfotos til fri afbenyttelse findes på www.3.dk/billedarkiv

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd på Danmarks bedste mobile datanetværk. I 2001 vandt 3 en 3G-licens og i 2010 en LTE-licens. Med kombinationen af 3’s eksisterende prisvindende 3G-netværk og det nye LTE-netværk, vil 3 også i fremtiden levere Danmarks bedste mobile datanetværk. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.