3 vinder LTE-licens

I dag blev de første resultater af LTE-auktionen offentliggjort af It- og Telestyrelsen. Resultatet blev, at 3 fik det frekvensspektrum, selskabet ønskede. Med 2x10 MHz og 25 MHz uparret kan 3 fastholde sin førerposition på mobilt bredbånd ved at investere massivt i en endnu hurtigere udbygning af et hurtigt og stabilt netværk.

Ved auktionen over det danske 2,5 GHz frekvensområde blev 3 i dag tildelt 2x10 MHz parrede frekvenser samt 25 MHz uparrede frekvenser i 2,5 GHz frekvensbåndet. ”Vi er meget tilfredse med det foreløbige resultat. Generelt er forskellen mellem de udbudte typer 4G-licenser marginal og uden reel betydning for forbrugerne, og 3 vil fastholde sin førerposition i markedet ved at investere massivt i udviklingen af det danske telemarked med en kombination af forskellige teknologier i forskellige frekvensbånd,” siger Morten Christiansen, CEO i 3. 3 satser således på både 3G- og 4G-teknologi i forskellige frekvensbånd. Den eksisterende 3G-teknologi indeholder fortsat et stort uudnyttet potentiale, som skal suppleres med 4G-teknologien - LTE. I januar i år afsluttede selskabet opgraderingen til 21 Mbit/s i 97 % af sit netværk. I fjerde kvartal i år indleder 3 opgraderingen af selskabets 3G-netværk til en hastighed på 42 Mbit/s og herefter følger en opgradering til hele 84 Mbit/s, så snart der er terminaler på markedet. I kombination med det nye 4G-netværk vil det udgøre et stærkt fundament i 3’s fremtidige netværk. ”3 vil fortsat investere massivt i netværksudrulning, således, at vi fastholder vores forspring både i det eksisterende 3G-netværk og den nye 4G-infrastruktur, ” siger Morten Christiansen. 3 ser frem til den fortsatte auktionsproces. 3 forventer at begynde udrulningen af et LTE-netværk i 2,5 GHz fre-kvensområdet i slutningen af i år. Portrætfotos til fri afbenyttelse findes på www.3.dk/billedarkiv