3 vinder statens aftale på mobilt bredbånd

3 har i dag underskrevet en aftale med Økonomistyrelsen om at blive leverandør af mobilt bredbånd. Indgåelsen af aftalen betyder, at 3 fra årsskiftet bliver eneleverandør af mobilt bredbånd til staten.

Teleselskabet 3 har vundet udbuddet om leverancer af mobilt bredbånd til staten. Selskabet har netop underskrevet en aftale med Økonomistyrelsen, som har gennemført udbuddet af rammeaftalen, der forpligter statslige myndigheder til at indkøbe mobilt bredbånd hos 3. Aftalen er gældende fra 1. januar 2011 og løber i to år med mulighed for forlængelse i to gange et år.

”Selvom vi som selskab stadig er den unge, udfordrende spiller på det danske telemarked, har vi opbygget en unik ekspertise og kompetence i at etablere og drive det mobile bredbånd til gunst for vore kunder. Vores netværk er adskillige gange blevet kåret til Danmarks bedste. Dette har blandt andet været en medvirkende årsag til, at vi har vundet Økonomistyrelsens udbud,” siger Vice President Business Salg og Marketing Mads Transel fra 3.

I sidste uge viste Telestatistikken fra IT & Telestyrelsen, at 3 uden sammenligning er den operatør, der har bedst fat i mobilt bredbånd-kunderne. 3 har ikke bare den største markedsandel på 30 pct. men sidder også tungt på den samlede trafikmængde. 3’s kunder står for hele 57,1 pct. af den samlede mobile bredbåndstrafik. Til sammenligning ligger TDC på sidstepladsen blandt operatørerne med en andel på ni pct.

3’s mobile datanetværk er adskillige gange blevet kåret Danmark bedste. I januar 2010 færdiggjorde 3 opgraderingen af hele netværket til 21 Mbit/s – en opdgradering som de øvrige teleselskaber fortsat arbejder på. Det næste skrift i hastighedsudviklingen er 42 Mbit/s og herefter 84 Mbit/s. I løbet af 1. halvår af 2011 vil 3 desuden være klar med til at lancere LTE.

Knud Løkke Rasmussen, kommunikationschef, 3 Danmark, e-mail: knud.lokkerasmussen@3.dk, mobil: 31 200 900

Mads Transel, Vice President Business Salg og Marketing, 3 Danmark, e-mail: mads.transel@3.dk, mobil: 31 200 008

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd på Danmarks bedste mobile datanetværk. I 2001 vandt 3 en 3G-licens og i 2010 en 4G-licens. Med kombinationen af 3’s eksisterende prisvindende 3G-netværk og det nye 4G-netværk, vil 3 også i fremtiden levere Danmarks bedste mobile datanetværk. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark, Sverige og Norge og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på
www.3.dk.