AgustaWestland og Danish Aerotech udvider samarbejdet omkring Performance Based Logistics for helikoptere

AgustaWestland og Danish Aerotech har udvidet det samarbejde, der blev indledt med underskrivelsen af en aftale i december 2011. Sammen har de to virksomheder udviklet et fælles koncept for Performance Based Logistics (forkortet PBL) for helikoptere. Danish Aerotech er Danmarks førende civile udbyder af service og support til militære fly og helikoptere.

AgustaWestland tilbyder Danmark AW159 Wildcat helikopteren i konkurrencen om en ny skibsbaseret helikopter til forsvaret. Foruden helikoptere og en missionssimulator tilbyder AgustaWestland mulighed for en omfattende PBL løsning, som gør det til AgustaWestlands ansvar at levere et aftalt antal flyvetimer til en aftalt pris. Hvis det danske forsvar vælger AW159 og en PBL-løsning, så er Danish Aerotech AgustaWestlands foretrukne servicepartner i Danmark.

“AgustaWestland leverer med stor succes omfattende PBL-løsninger på en række markeder, herunder med AW159 Lynx Wildcat, AW101, Sea King og Apache helikopterne i Storbritannien. Det har resulteret i reducerede vedligeholdelsesomkostninger og flere flyvetimer for slutbrugeren. Det britiske forsvarsministerium forventer at spare 23 % af vedligeholdelsesomkostningerne gennem en PBL-løsning med AgustaWestland”, siger Geoff Hoon, som er direktør for AgustaWestlands internationale forretningsområde.

Danish Aerotech skal levere service og vedligeholdelse af AW159 helikopterne med udgangspunkt i virksomhedens hangarer på Flyvestation Karup hvor man har alle de nødvendige faciliteter og kompetencer samt de nødvendige godkendelser og kvalitetscertificeringer, herunder EASA Part 145, ISO 9001 og AS/EN 9100. I første omgang vil AgustaWestland uddanne medarbejdere hos Danish Aerotech til at servicere AW159 helikopteren hvilket betyder omfattende overførsel af knowhow og skabelsen af op til 35 fuldtidsstillinger i Karup.

“Vi er overbevist om at der er et stort potentiale indenfor helikoptervedligeholdelse og Performance Based Logistics i Danmark. Det åbner op for væsentlige driftsbesparelser og kan potentielt i omegnen af hundrede af job her i området, Det PBL-koncept som vi har udviklet sammen med AgustaWestland kan øge vores omsætning med flere hundrede millioner kroner alene i den første kontraktperiode og vi tror der er et betydeligt potentiale for at udvide aktiviteterne”, siger adm. direktør Jan Jørgensen fra Danish Aerotech.

Med en PBL-løsning for AW159 der kører parallelt i Danmark og Storbritannien kan AgustaWestland skabe en mere effektiv vedligeholdelsesløsning, men virksomheden ser også et betydeligt potentiale i at inkludere den danske flåde af EH101 helikoptere i en PBL-løsning i Karup. Dette kunne betyde skabelsen af mindst 30 stillinger hos Danish Aerotech, som er ideelt placeret på Flyvestation Karups område, tæt på Helicopter Wing Karup. Oven i købet er Danish Aerotech den eneste danske virksomhed, der har erfaring med at levere service til fly i Flyvevåbnet, nemlig flåden af Saab T-17 træningsfly.

AgustaWestland har tilbudt AW159 helikopteren til Danmark i konkurrencen om en ny skibsbaseret helikopter, AW159 er en helt ny generation af helikoptere, som er udviklet til at erstatte Lynx-helikoptere, i den britiske hær og flåde. Leverancen af de 62 helikoptere, som er bestilt af det britiske forsvarsministerium, begyndte i april 2012. AW159 er en ”hyldevare” der har den store fordel, at den kan bruges direkte på det danske søværns skibe uden behov for dyre ombygninger af skibene og den er derfor en naturlig efterfølger for de eksisterende danske Lynx-helikoptere.

Danish Aerotech tilbyder support af fly, helikoptere og missiler og fremstiller dele, kabelløsninger og elektronik til fly og helikoptere som f.eks. F-35 (JSF), F-16, AW101, AW159, Sea King og Lynx. Danish Aerotech har hovedkontor på Flyvestation Karup I 15.00 m2 bygninger, der tidligere rummede hovedværkstedet på flyvestationen. Danish Aerotech har modtaget Raytheon Space and Airborne Systems'  Supplier Excellence Award fire gange og har desuden modtaget NATO's Maintenance and Supply Agency (NAMSA)'s Outstanding Component Source of Repair Award tre gange.

AgustaWestland har været den største industripartner for den danske forsvars- og aerospace industri gennem de sidste 10 år og har gennemført industrisamarbejde for mere end 2 mia. kroner. Foruden Danish Aerotech samarbejder AgustaWestland samarbejder med en lang række virksomheder som f.eks. Terma, Systematic,, Scandinavian Avionics, Bel Air, Noliac og NECAS. Hvis Danmark vælger AW159 som den fremtidige skibsbaserede helikopter vil det betyde forøgede muligheder for hele den danske forsvars- og aerospaceindustri.

For more information visit www.agustawestland.com and www.aerotech.dk

For yderligere information, kontakt:
Mads Lindberg, senior komunikationsrådgiver
Mark & Lindberg