Australien modtager de første Super Hornet kampfly

AMBERLEY, Queensland, 29. marts 2010 – Australiens fem første Boeing F/A-18F Super Hornet kampfly landede fredag på Royal Australian Air Force (RAAF) Base Amberley. Australien er dermed den første internationale kunde, som modtager Boeings næste-generations multirolle-kampfly. De fem Super Hornets, der blev fløjet af piloter fra RAAF, lettede fra US Naval Air Station Lemoore i Californien den 18. marts og foretog planlagte mellemlandinger i Hawaii, Pago Pago og New Zealand på vej til Amberley. Australiens forsvarsminister John Faulkner, bød RAAF's Super Hornets velkommen til Australien ved en ceremoni på basen, hvor han tog de nye fly i øjesyn for første gang. Dennis Muilenburg, CEO for Boeing Defense, Space & Security, deltog i begivenheden sammen med Faulkner. "For Boeing er det en stor ære, at levere næste generation af kampfly til RAAF. Og det er med stolthed vi leverer dem til tiden og til den aftalte pris,” sagde Muilenburg. "Leveringen af Super Hornet markerer et nyt kapitel i det mere end 80 år lange partnerskab mellem Boeing og Australien. Det exceptionelle samarbejde mellem det australske forsvars materieltjeneste, RAAF, US Navy og the Hornet Industry Team har været grundlaget for, at de nye Super Hornets nu er klar til tjeneste i RAAF." Australien besluttede at købe 24 Super Hornet kampfly, som alle er udstyret med Raytheons APG-79 AESA (Active Electronically Scanned Array) radar, i marts 2007. De resterende 19 Super Hornet kampfly ankommer til Australien i løbet af 2010 og 2011. "De australske Super Hornets, som leveres til tiden, giver RAAF en ny slagstyrke, som hører næste generation til," sagde Group Captain Steven Roberton, der er chef for Super Hornet eskadrillen. "Super Hornet er multirolle fly og et avanceret, netværksbaseret våbensystem, der giver RAAF et kæmpe løft.” "Vi ser frem til at udnytte de nye operationelle muligheder", sagde Roberton. "Super Hornet anvender et avanceret netværk af sensorer, der giver de to besætningsmedlemmer fuldstændigt overblik over situationen og gør dem i stand til at gennemføre luft-til-luft og jord-til-luft operationer samtidig." Boeing Super Hornet er et multirollefly, der kan udføre praktisk talt enhver mission i det taktiske spektrum inklusive luftkamp, dag- og natangreb med præcisionsstyrede våben, eskorte, luftstøtte, nedkæmpelse af fjendtligt luftforsvar, angreb mod sømål, rekonocering, forward air control og optankning i luften. Boeing har leveret flere end 420 fly af typen Super Hornet F/A-18E/F til den amerikanske flåde. Alle Super Honets er leveret rettidigt eller før den aftalte tid – og til den budgetterede pris. Boeing Defense, Space & Security er en del af The Boeing Company, som er en af verdens største virksomheder inden for forsvar, rumfart og sikkerhedsløsninger – og er verdens største producent af militærfly. Boeing Defense, Space & Security har hovedkvarter i St. Louis, USA, har en årsomsætning USD 34 mia. og beskæftiger 68.000 medarbejdere på verdensplan. Det vedlagte foto kan frit benyttes af medierne. ### Yderligere oplysninger: Philip Carder F/A-18 Communications Boeing Defense, Space & Security Tlf.: +1 314-234-6516 E-mail: philip.b.carder@boeing.com Mary Ann Brett International Communications Boeing Defense, Space & Security Tlf.: +1 314-234-7111 E-mail: mary.a.brett@boeing.com