BRYSTMÅL 2009 sætter fokus på danske kvinders brystmål

Tre ud af fire danske kvinder bruger en BH i den forkerte størrelse. Det er ukomfortabelt og kan give både skuldersmerter og hovedpine. Nu går CHANGE og Kræftens Bekæmpelse til kamp for kvinders velbefindende og sætter fokus på viden om kræft og danske kvinders bryster i kampagnen BRYSTMÅL 2009. Eksperter fra CHANGE besøger 40 danske byer i en specialindrettet bus og hjælper danske kvinder med at finde de helt rigtige mål til den næste BH.

Tusindvis af danske kvinder kæmper hver eneste dag med ømme bryster, hovedpine, skulder- og nakkesmerter, som med stor sandsynlighed skyldes, at de bruger en BH i den forkerte størrelse. En aktiv livsstil hvor man er i bevægelse hele dagen kombineret med snærende bånd og manglende støtte i BH’en kan give problemer – og det vil CHANGE nu gøre noget ved. – Vi råder og vejleder hvert år mere end en kvart million kvinder i at vælge den rigtige BH og kan konstatere, at det er næsten tre fjerdedele af kvinderne, som bruger en BH i den forkerte størrelse. Personalet i vores butikker gør en kæmpe indsats for at få taget de rigtige brystmål, men der er lang vej igen før at alle danske kvinder kender deres eget brystmål, siger Claus Walther, som er adm. direktør for CHANGE. Fra 20. august frem til 16. oktober kører et ekspertteam fra CHANGE land og rige rundt i en specialindrettet bus. Bussen stopper i 40 byer hvor alle kvinder inviteres ombord for at få taget det korrekte brystmål. Samtidig indbydes kvinderne til at deltage i en spørgeskema–undersøgelse, som skal kortlægge de problemer, der er forbundet med at bruge en forkert BH størrelse. – Målet med kampagnen er at få sat fokus på, at man skal kende sit brystmål og købe BH’er i den rigtige størrelse. Vi tror på, at det vil betyde en større livskvalitet for en masse kvinder, som døjer med ukomfortable BH’er og smerter i dag. Og sidst men ikke mindst, så betyder det også en masse for udseendet. Brysterne tager sig simpelthen bedre ud, hvis man bruger den rigtige BH, siger Claus Walther. Kræftens Bekæmpelse deltager i BRYSTMÅL 2009 med spørgsmål i undersøgelsen og oplysninger omkring kræftscreening. Organisationen håber at busturen kan være med til at gøre danske kvinder mere bevidste om forbyggelse af kræft, herunder mulighederne for at blive screenet for brystkræft og livmoderhalskræft. – Der er desværre mange kvinder, der ikke tager imod tilbuddet om at blive screenet for brystkræft. Mammografiscreening er i dag et tilbud til alle kvinder i alderen 50-69 år. Vi kan også konstatere, at de yngre kvinders viden om screening og vaccine for livmoderhalskræft er begrænset. Derfor er der et stort behov for oplysning, f.eks. gennem vores egen kampagne Vidunderlivet og ved at samarbejde med virksomheder der laver kampagner som f.eks. BRYSTMÅL 2009, siger overlæge Iben Holten fra Kræftens Bekæmpelse. Det er ikke kun brystmålet som er afgørende, når man skal finde den helt rigtige BH, men selve BH’ens udformning og konstruktion er også en vigtig faktor, som BRYSTMÅL 2009 også informerer om. Samtidig er det vigtigt at huske på, at brystmålet ændrer sig over tid når kroppen forandrer sig og hvis vægten svinger. Derfor er det en god ide at måle sin bryststørrelse en gang om året. Turen Danmark rundt starter på Frue Plads i Københan og ender på Rådhuspladsen i København, men når undervejs til alle egne af Danmark. På www.change.com kan man under ”Brystmaal 2009” se hvor og hvornår ekspertholdet fra CHANGE er på besøg i de enkelte byer. Det vedlagte billede kan frit benyttes af medierne. For yderligere oplysninger kontakt: Mark, Lindberg & Partners Julie Askholm Telefon 30 31 71 43 E-mail: jas@marklindberg.dk Om CHANGE: Hos CHANGE respekterer vi din naturlige skønhed. Vores lingeri dikterer derfor ikke, hvordan din krop skal se ud og lover ikke et helt nyt dig. Vi giver dig et væld af forskellige designs med en pasform, der føles helt rigtig. Det handler om, at du skal føle dig smuk. Føle dig fri til at udtrykke dig, udforske forskellige facetter af din feminitet - vise kvinden i dig. I vores CHANGE butikker verden over uddanner vi personalet til altid at yde en super service. Til at måle dig og vejlede, så du finder den helt rigtige bh, der fremhæver dig på bedste vis. CHANGE har i alt 120 butikker verden over, heraf 40 i Danmark. Flere oplysninger på www.change.com Om Kræftens Bekæmpelse: Kræftens Bekæmpelses vision er 'Liv uden kræft'. For at nå denne vision arbejder vi først og fremmest frem mod at reducere antallet af kræftdødsfald. I dag overlever ca. hver anden kræftpatient. Inden for de næste 15 år skal tallet være steget til to ud af tre.Kræftens Bekæmpelses arbejde falder inden for de tre overordnede områder: Forskning, forebyggelse og støtte af patienter og pårørende Dertil kommer det politiske arbejde, hvor Kræftens Bekæmpelse taler kræftpatienterne sag overfor myndighederne. Flere oplysninger på www.cancer.dk