Danskerne vil have håndskrevne julekort

Vi kommunikerer elektronisk som aldrig før. Enten via sms og mms eller via chat og sider som Facebook. Men hvis du tror, at du kan slippe af sted med at sende venner og familie en julehilsen på sms, må du tro om igen – en undersøgelse blandt 3’s kunder viser nemlig, at danskerne vil have et pænt, håndskrevet julekort.

God jul til alle. Må andeskindet være sprødt og gaverne mange…

Planlægger du at klare julehilsnerne med en god, bred statusopdatering på Facebook, der skal ramme alle vennerne og familien? Eller måske en hurtig sms – eller mms med billeder af afkommet og en lille hilsen? Så skal du være forberedt på, at det ikke kun er gamle Tante Oda, der bliver skuffet. 3 har foretaget en mindre undersøgelse blandt trehundrede 3-kunder, og på trods af, at 3’s kunder som regel er i den mere avancerede ende af teknologibrugerne, så ønsker 58 procent at modtage deres julehilsner i form af et pænt, fysisk julekort.

”Vi lever i en verden, hvor mere og mere af kommunikationen foregår elektronisk. Alligevel – eller måske derfor - ønsker et flertal af de kunder, vi har spurgt at modtage et rigtigt julekort med posten. Det håndskrevne julekort viser, at man har gjort en indsats, har brugt tid på det og har gjort sig umage med sin pæneste håndskrift. Fremadrettet forventer vi, at vi kommer til at se flere små hjemmelavede film-sekvenser, som folk producerer særligt til familie og venner i anledning af julen – og sender via mobilen. Det må være den moderne version af et personligt julekort, man har gjort sig særligt umage med. Men indtil da står de fysiske julekort altså øverst på listen, selvom mange nok vil synes, at en sms er bedre end ingenting” siger Mikkel Torsting, direktør for privatmarkedet, 3 Danmark.

Der findes allerede i dag apps til at producere film på, fx iMovie til iPhone, og 3 forventer, at der vil komme flere til i nær fremtid.

I første halvår af 2011 sendte danskerne lidt over 6 mia. sms’er til hinanden. For første gang var tallet svagt faldende. Resultatet af mini-undersøgelsen er baseret på 300 besvarelser på Planet3 – 3’s mobile univers.

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd på Danmarks bedste mobile datanetværk. I 2001 vandt 3 en 3G-licens og i 2010 en LTE-licens. Med kombinationen af 3’s eksisterende prisvindende 3G-netværk og det nye LTE-netværk, vil 3 også i fremtiden levere Danmarks bedste mobile datanetværk. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark og Sverige og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.