Digitalt løft til togtrafikken i Midt- og Vestjylland

Gratis Danmark og Arriva giver nu togpassagerer i Midt- og Vestjylland helt nye digitale muligheder på rejsen. Passagererne i Arrivas tog får fremover suppleret den gratis internetforbindelse med målrettede informationstilbud, en helt ny tv-kanal, sikkerhedskameraer på stationerne og det mest avancerede trafikinformati-onssystem i Danmark. Systemet dækker mere end 600 kilometer banestrækning og alle Arrivas stationer, og det hele er samlet i Arrivas vision for et nyt kunde-vendt virtuelt univers: MyArriva.

Den nye aftale mellem Gratis Danmark og Arriva betyder, at der monteres tv-skærme i de 42 togsæt, som kører på Arrivas strækninger i Jylland. Dermed får de mere end 6,5 millioner årlige passagerer adgang til en helt ny mediekanal med nyheder, underholdning, trafikinformation, sponsoreret indhold og geografisk målrettede rekla-mer. Der sættes desuden standere op på alle Arrivas stationer for at give passagererne gratis adgang til internettet, trafikinformation, nyheder og lokale tilbud, mens de venter på toget. – Med aftalen mellem Arriva og Gratis Danmark giver vi vores passagerer en endnu bedre adgang til internettet, end de har i dag. Vi forvandler den passive tid på stationen og i toget til aktiv tid, hvor man kan arbejde eller surfe på nettet, og nu også kan følge med i dagens nyheder, vejret, kulturlivet og meget mere. Samtidig forbedrer vi trafikinfor-mationen og bruger den nye teknologi til at styrke sammenhængen mellem busser og tog, siger togdirektør Ivan Skødt Andersen fra Arriva. Gratis Danmarks løsning dækker både gratis internet, som Arriva allerede tilbyder i sine tog i dag, og en ny tv-kanal, som er sponseret og mediefinansieret – og derfor gratis for brugerne. Når brugerne kobler sig på netværket, bliver de mødt af et opstartsbillede med geografisk tilpasset indhold, information, nyheder og de øvrige mangfoldige tilbud på MyArriva. Der vil også blive vist lokale nyheder og informationer i et smalt bånd øverst på skærmen. – Vi arbejder med at vende op og ned på annoncering. Vi vil ikke skjule, at det er et kommercielt drevet projekt, men gør en ære i ikke at genere brugerne med ’pop-up’- og ’roll down’-vinduer. Vi leverer tjenester, som brugerne selv efterspørger, og samtidig kombinerer vi kommercielt indhold med realtids rejseinformation og nyheder fra DR Update, siger Camilla Banja, som er direktør i NoPAYNET, der er hovedselskabet bag Gratis Danmark. Første gang man kobler sig på nettet via Gratis Danmark i Arrivas tog, skal man oprette en profil, som man bruger, hver gang man efterfølgende bruger netværket. Ved oprettelsen skal man besvare et par simple spørgsmål, der sikrer, at man kun modtager den information, som man er interesseret i gennem Gratis Danmark-netværket. Derefter er der adgang til Gratis Danmark-portalen, MyArriva og resten af internettet. Blandt indholdspartnerne er blandt andre DR og TV 2, og Gratis Danmark vender nu blikket mod Midt- og Vestjylland for at indgå i nye samarbejder, der kan munde ud i lokal information og relevante tilbud til Arrivas rejsende. Gratis Danmark-netværket er baseret på den velkendte WiFi-teknologi (efter IEEE 802.11 standarden), som giver mulighed for at koble sig på nettet via en ganske almindelig pc med trådløst netkort. Man kan også koble sig på via en mobiltelefon eller en PDA, så længe den har WiFi-forbindelse og en indbygget webbrowser. Langt de fleste moderne mobiltelefoner har indbygget WiFi, og det giver også brugerne mulighed for gratis IP-telefoni. – Med Gratis Danmark-netværket har vi skabt et robust og driftsikkert netværk, som vi allerede er i gang med at rulle ud på landsplan. Vi regner med at være på plads i de første Arriva-tog ved årsskiftet og dække alle strækninger i oktober 2010, siger Rehne Thomsen, som er ansvarlig for den tekniske del af Gratis Danmark-netværket. Læs mere om Arriva på www.arriva.dk og om Gratis Danmark på www.gratis-danmark.dk. Yderlige oplysninger Adm. direktør Camilla Banja, NoPayNet Danmark (Gratis Danmark A/S). Tlf. 31 62 26 00. E-mail: cbanja@nopaynet.com Pressechef Martin Wex, Arriva Skandinavien. Tlf. 22 72 22 69. E-mail: mar-tin.wex@arriva.dk Om Gratis Danmark: Gratis Danmark er et dansk projekt med store ambitioner. Vi vil – sammen med forbrugere og samarbejdspartnere, ændre den almene opfattelse af, at forbrugeren skal betale for adgang til informationer. Vores holdning er, at hvis Danmark skal forblive et videns samfund, er det nødvendigt, at informationer har fri bevægelighed. Og at adgangen til informationer findes der, hvor behovet opstår, hvad enten det er via gratis trådløst internet eller via skærme i det of-fentlige rum bl.a. i tog, busser og kommuner. Gratis Danmark er gratis adgang til information, der hvor du har behov for den. Den tekniske infrastruktur til Gratis Danmark leveres af Butlernetworks. Om Arriva Skandinavien: Arriva er en af Europas største leverandører af kollektiv trafik. Hvert år transporterer Arrivas mere end 43.000 ansatte over en milliard passagerer i 12 europæiske lande. I Danmark står Arriva for driften af tog, busser, havnebusser og handicaptransport. Arriva Skandinavien har 7.000 medarbejdere i Danmark og Sverige.