Endnu et år med voldsom vækst hos 3

Teleselskabet 3 vokser fortsat, mens de øvrige store teleselskaber sakker agterud på det danske marked. 3 øgede i 2010 antallet af abonnenter med 23,1 procent og oplevede vækst på alle fronter – også i efteråret – hvor det, som er blevet betegnet som ”mobilpriskrigen”, for alvor brød ud. Det viser den nyeste telestatistik, som IT- og Telestyrelsen offentliggjorde i dag.

3 er vinderen blandt de fire teleselskaber, der har deres eget netværk på det danske marked. I løbet af 2010 fik selskabet 119.000 nye kunder og havde ved årets udgang 636.000 kunder, mens kundebasen hos de tre øvrige selskaber svandt ind. 3 har en tradition for stærk organisk vækst, og det er således fjerde år i træk, at kundebasen vokser med mere end 100.000 nye kunder samtidig med, at selskabet nu gennem en årrække også har kunnet fremvise positive økonomiske resultater.

”Endnu engang har 3 formået at give konkurrenterne baghjul og skabe tocifret vækst ved at levere et konkurrencedygtigt produkt i verdensklasse. Vores netværk er i flere tests blevet kåret som Danmarks bedste, og det ved kunderne. Det er mobilt bredbånd, smartphones og nu også tablets, der trækker væksten på markedet, og her er det afgørende at have et bomstærkt netværk med høj hastighed og god dækning,” siger CEO Morten Christiansen fra 3.

Især markedet for smartphones, hvor telefonien smelter sammen med en lang række andre netbaserede tjenester via det mobile bredbånd, har udviklet sig eksplosivt i løbet af 2010. Mere end 9 ud af 10 telefoner, som 3 sælger til sine kunder, er nu smartphones baseret på styresystemer som Apples iOS, Android eller Symbian. Med disse telefoner er det afgørende både at have et solidt voice-netværk og datanetværk - og det har 3.

Den seneste telestatistik fra 2. halvår af 2010 viser også, at 3’s kunder er storforbrugere af de avancerede netbaserede tjenester på deres smartphones. En telefonabonnent hos 3 generede i gennemsnit 190 Mb datatrafik om måneden fra sin smartphone. Det er mere end seks gange så meget trafik, som kunderne hos nogen af de tre øvrige store teleselskaber, hvor fx gratis musiktjenester ellers burde fylde godt op.

”3 er det selskab, du vælger, hvis du mener det alvorligt. Tallene viser tydeligt, at vores kunder er langt mere fremme i skoene, når det gælder om at benytte de mest avancerede tjenester. Det skyldes i høj grad, at vores netværk dækker både godt og bredt. Man oplever meget sjældent at stå uden dataforbindelse eller med en dræbende langsom en af slagsen baseret på de såkaldte 2.5G-teknologi, som de øvrige teleselskaber stadig bruger i stor stil,” siger Morten Christiansen.

29,8 % af de mobile bredbåndskunder på det danske marked er kunder hos 3, som også her er superbrugernes foretrukne valg. 52 % af datatrafikken på det mobile bredbånd går gennem 3’s netværk, og de 237.000 mobile bredbåndskunder hos 3 generede i 2. halvår af 2010 i gennemsnit 2,79 Gb trafik om måneden. Det er langt mere end hos de øvrige teleselskaber, hvor kunderne tilsyneladende lader det mobile bredbånd blive derhjemme i skuffen i stedet for at bruge det i hverdagen.

For et år siden vandt 3 ved auktion frekvenser til en udrulning af et datanetværk baseret på LTE-teknologien, og i oktober erhvervede selskabet licenser til 900 og 1.800 MHz frekvensområderne. De nye licenser blev købt til særdeles fordelagtige priser og giver 3 et unikt udgangspunkt for den fortsatte udbygning af sit netværk. 3 investerer i de kommende to år et milliardbeløb i opgraderingen af sit netværk og er i øjeblikket ved at færdiggøre opgraderingen til en nominel hastighed på 42 Mbit/s.

”Jeg er stolt over, at vi har holdt fanen højt i et marked, hvor især efteråret har budt på store udfordringer. Selvom der er stor fokus på lave priser, så har udviklingen bestyrket vores tro på, at vejen frem er en kombination af et fremragende netværk, attraktive produkter, et højt serviceniveau og naturligvis også fornuftige priser”, siger Morten Christiansen.

Portrætfotos til fri afbenyttelse findes på www.3.dk/billedarkiv

Hanne Damgaard, kommunikationskonsulent, 3 Danmark, e-mail: hanne.damgaard@3.dk, mobil: 31 200 478

3 tilbyder danskerne mobiltelefoni og mobilt bredbånd på Danmarks bedste mobile datanetværk. I 2001 vandt 3 en 3G-licens og i 2010 en LTE-licens. Med kombinationen af 3’s eksisterende prisvindende 3G-netværk og det nye LTE-netværk, vil 3 også i fremtiden levere Danmarks bedste mobile datanetværk. 3 i Danmark er en del af Hi3G Access, som har mobillicenser i Danmark, Sverige og Norge og ejes af Hutchison Whampoa Ltd. (60 pct.) og Investor AB (40 pct.). Begge ejere har global industriel og teknologisk erfaring. 3 samarbejder desuden med selskaber i Hutchison Whampoa-gruppen, som har 3G-licenser i Australien, Østrig, Hongkong, Macau, Irland, Israel, Italien og Storbritannien. Du kan besøge 3 på www.3.dk.