Gode råd til en ferie med din 3Smartphone

Det er sommer, solen skinner, og du skal på ferie med din 3Smartphone. Det er smart at kunne være på nettet fra en smartphone i udlandet, men det kan også være en dyr fornøjelse. 3 giver dig gode råd til, hvordan du undgår høje regninger i sommerferien.

Du sidder på en dejlig tropeø med en drink i hånden. Omgivelserne er så betagende, at du med din 3Smartphone bliver nødt til at opdatere alle dine Facebook-venner om, hvor fantastisk du har det. Og du uploader da også lige et billede som bevis… Men husk, at det kan være dyrt at gå på nettet i udlandet. Priserne på data kan være helt op til 80 kr. pr. MB. Husk også at der på smartphones kører forskellige online-programmer, som opdaterer sig selv helt automatisk i baggrunden. Så det er en god idé, at slå data-roaming fra, når du ikke bruger det. Fra 1. juli træder EU’s lov om loft på dataudlandsbrug på 450 kr. om måneden i kræft, og som en ekstra service tilbydes 3-kunderne dataloftet i hele verden. Du får en sms, når du har brugt 80 % af de 450 kr. Men der er altid mulighed for at forhøje eller fjerne dataloftet via et link i sms’en. ”Danskerne har efterhånden vænnet sig til at tjekke udlandspriser på tale, men med de nye smartphones skal de også vænne sig til at tjekke datapriserne, når de skal til udlandet. Der er nemlig en voksende interesse for smartphones, og trefjerdedele af vores mobilsalg er netop smartphones. Disse smartphones er altid online, og du kan derfor hurtigt komme til at bruge meget data uden at vide det”, siger Stine Green Paulsen, kommunikationschef i 3 Danmark. Flere gode råd: • Hvis du vil spærre helt for brug af data i udlandet, kan du ringe til Kundeservice på 70 313 313. • Tjek datapriserne til lige netop det land, du rejser til på www.3.dk/udland • Undersøg, hvad det koster at aflytte 3Svar fra 3Mobilen i det land, du skal til. Spar penge ved at aflytte 3Svar fra en lokaltelefon i stedet. • Prisen på afsendelse og modtagelse af mms varierer alt efter, hvor meget data, mms’en indeholder. • Vær altid opmærksom på størrelsen af vedhæftede filer og på download af billeder. Det kræver eksem-pelvis en del data at tjekke mails, nyheder og se underholdning på mobilen i udlandet. • Husk, at priserne er de samme som i Danmark. når du er på 3’s netværk i Sverige. Hvis du vil forhøje din beløbsgrænse på udlandsdata, når du modtager en advarsels-sms, kan du i sms-linket vælge mellem følgende beløb: 200, 450, 600, 1.000, 2.000, 5.000, eller 10.000 kroner - inkl. moms. Læs mere om brug af Smartphones i udlandet på 3.dk/udland