Mobilt bredbånd afløser faste forbindelser.

Nye tal fra 3 viser, at det mobile bredbånd allerede nu er godt på vej til at afløse de faste internetforbindelser. Mere end halvdelen af 3’s kunder har nu det mobile bredbånd som deres eneste forbindelse til nettet, og det er en udvikling, som også kan aflæses af den officielle telestatistik. 3’s kunder bruger nemlig deres mobile bred-båndsforbindelser langt mere end andre mobile bredbåndsbrugere, fordi de har erstattet de gammeldags kabel-forbindelser. Brugerne vil have mobilitet og fleksibilitet.

I en ikke så fjern fortid var det mobile bredbånd et supplement til de faste internetforbindelser for langt de fleste brugere, men sådan er det ikke længere. Nye tal fra 3 viser, at kurven er knækket, og at 55 procent af selskabets kunder nu har det mobile bredbånd – EazyInternet - som deres eneste internetforbindelse. Det er især mobilitet og fleksibilitet, som betyder meget for brugerne, men også det faktum, at EazyInternet er let at installere og er prismæssigt konkurrencedygtigt, spiller en rolle.

”Gennem en årrække har vi i praksis demonstreret, at 3’s EazyInternet er et fuldgyldigt alternativ til de traditio-nelle kabelførte forbindelser - og nu vender skuden for alvor. I de kommende år vil det mobile bredbånd blive en decideret ADSL-killer. Tre grundlæggende forudsætninger er nu til stede: EazyInternet er lige så hurtigt som ADSL, vi dækker hele 86 procent af Danmarks befolkning, og så kan EazyInternet deles af flere med en trådløs router,” siger Morten Christiansen, CEO, 3 Danmark.

På den nyligt afholdte Mobile World Congress 2009 i Barcelona forudså telegiganten Ericsson, som er blandt verdens førende leverandører af netværksudstyr, at det mobile bredbånd på globalt plan vil have en milliard brugere om få år. Ericsson tror på, at det mobile bredbånd helt kan erstatte kabelforbindelserne, når der er tale om hastigheder op til 20 Mbit/s.

Det mobile bredbånd æder sig da også med lynets hast ind på de gammeldags kabelførte forbindelser. Hele 76 procent af de 3-kunder, der har EazyInternet som deres eneste internetforbindelse, har erstattet en gammledags forbindelse via kabel. Det er især ADSL-forbindelserne, der står for skud og bliver lukket på stribe, men det mobi-le bredbånd afløser også internetforbindelser via kabel-tv, antenneforeningsnetværk, analoge telefonlinjer og ISDN.

Udviklingen underbygges af den officielle telestatistik, som viser, at 3’s andel af den mobile datatrafik i Danmark ligger på 91,9 procent og dermed er langt større end selskabets faktiske markedsandel på 54,4 procent. Det af-spejler, at 3’s kunder bruger det mobile bredbånd mere end kunderne i de øvrige selskaber, fordi de bruger det mobile bredbånd som deres primære internetforbindelse. Det forudsætter et 3G-netværk med god dækning, stor kapacitet og høj hastighed – og det har 3.

”Vi er begejstrede for udviklingen, som afspejler det kolossale potentiale, som det mobile bredbånd har – ikke kun i Danmark, men i hele verden. En forudsætning for udviklingen er naturligvis, at vi fortsat udbygger vores netværk, så vi kan skrue hastigheden endnu højere op og fortsat have den nødvendige kapacitet. 3 har i dag et afgørende teknologisk forspring på markedet for mobilt bredbånd, og det et en førerposition, som vi vil fortsæt-te og udbygge, bl.a. med opgraderinger til højere hastigheder og senere overgang til LTE-teknologi,” siger Mor-ten Christiansen.

I september sidste år offentliggjorde professor Knud Erik Skouby fra ”Center for Communication, Media and In-formation Technologies” på Aalborg Universitet en undersøgelse, som dokumenterede, at 3 har Danmarks bedste 3G-datanetværk. Undersøgelsens konklusioner er siden blevet bekræftet af flere medier, bl.a. magasinet Mobil, og DR’s Rabatten. 3 er i fuld gang med en opgradering af sit netværk, og indtil videre har selskabet skruet hastig-heden på det mobile bredbånd op til 14,4 Mbit/s i 80 procent af sit netværk. Der findes dog endnu ikke hardware til denne hastighed.