Ny mobil skal hjælpe ældre

Efter lanceringen af børnemobilen Wigomo One sætter Race Telecom nu en mobiltele-fon tilpasset ældre borgere i søen. Med senior mobilen får de ældre en praktisk og brugervenlig telefon, som deres voksne børn kan hjælpe med at sætte op og håndtere via en sikker hjemmeside. Og med den indbyggede GPS sporing kan mobilen også hjælpe med at holde rede på, hvor de ældre befinder sig, hvis sygdom eller uheld forstyrrer stedsansen.

Mobiltelefonen er for de fleste mennesker i dag et uvurderligt værktøj. Mange ældre vælger imidlertid mobilen fra, fordi opsætning og styring af telefonen er indviklet og besværlig for de mange ældre, der ikke er vokset op med daglig brug af moderne kommunikationstekno-logi. Også ældre, der har anskaffet en mobiltelefon, bruger sjældent mere end få procent af dens funktioner.

- Siden vi for to måneder siden gik i luften med vores børnetelefon har vi næsten dagligt fået henvendelser fra voksne, der ønsker at give telefonen til deres forældre. De ønsker en tele-fon, hvor de kan hjælpe deres forældre med opsætningen og f.eks. løbende lægge numre ind i telefonerne. Og så er der faktisk også mange, der er interesseret i GPS’en, fordi deres for-ældre måske er ramt af demens og ofte bliver væk fra deres bopæl, siger Jesper Ravn, som er direktør for RACE Telecom.

Telefonen er robust og enkel at betjene for de ældre. Samtidig giver telefonen mulighed for, at de ældres voksne børn eller andre hjælpere via en særlig hjemmeside kan indstille og administrere mobiltelefonens indhold, f.eks. lægge numre ind, sætte alarmer, der minder om aftaler eller oprette hurtigkald, så forældrene altid kan tilkalde hjælp.

- Det fleste af os oplever med jævne mellemrum en følelse af magtesløshed, når vi fortvivle-de bladrer i en murstenstyk manual for vores mobiltelefon eller familiens nye DVD afspiller. Det gør jeg selv, og jeg arbejder endda med teknologi i det daglige. Jeg forstår derfor godt, at mange ældre, der ikke er opflasket med moderne teknologi, opgiver på forhånd, siger Jesper Ravn

Ældretelefonen lanceres i næste måned og er en GSM mobiltelefon, designet og special-fremstillet til RACE Telecom. Det er en enkel og solid klaptelefon med to skærme, indbygget 2 MP kamera, MP3 afspiller, bluetooth og microSD kortlæser. Den har en ekstern GPS an-tenne, som gør det muligt at spore mobiltelefon og dermed den ældre med få meters nøjag-tighed via Google Maps.

Telefonen bliver prissat til 499,- kroner med et abonnement til kr. 99,- om måneden og en bindingsperiode på 6 måneder. Det er TDC’s landsdækkende mobilnetværk, der lægger ryg til og det månedlige abonnement inkluderer 30 samtaleminutter og 50 sms-beskeder. Indtil lanceringen kan man købe og læse mere om priser, abonnement og de mange funktioner og indstillingsmuligheder på www.Wigomo.com.

For yderligere oplysninger kontakt:
Adm. direktør Jesper Ravn,
RACE Telecom A/S
E-mail: jr@racetelecom.com

Om RACE Telecom
RACE Telecom er et privatejet dansk mobiltelefonselskab, der har som ambition at blive Europas ledende ud-byder af mobilløsninger som er skræddersyet til veldefinerede målgrupper med særlige behov for f.eks. bru-gervenlighed, sikkerhed og kontrol.