Ny rapport: 15-dobling af den mobile datatrafik og 50% 4G dækning i 2017

• Den globale datatrafik blev fordoblet i første kvartal af 2012 i forhold til året før
  • Den global datatrafik forventes at vokse til det 15-dobbelte ved udgangen af 2017
  • Andelen af verdens befolkning med mobil 3G-dækning, som sidste år var mindre end 45%, stiger til 85% i 2017
  • 4G-dækningen, der sidste år rundede 5% af verdens befolkning, vil omfatte 50% af verdens befolkning i 2017
  • Antallet af smartphone-abonnementer ventes at nå 3 mia. i 2017
  • Antallet af mobilabonnementer verden over nåede 6,2 mia. i 1. kvartal af 2012 med 170 mill. nye abonnementer dette kvartal

Det er nogle af konklusionerne i den nyeste ”Traffic and market report”, som Ericsson netop har offentliggjort. For mange mennesker over hele verden er mobilt bredbånd den eneste adgang til Internettet, og rapporten viser, at langt størstedelen af verdens befolkning vil have mobil adgang til hurtigt og stabilt internet inden for få år.

Den mobile datatrafik vil vokse kraftigt de kommende år hovedsagligt drevet af video tjenester. Således forudsiger rapporten en 15-dobling af den mobile datatrafik i 2017. På dette tidspunkt vil en PC i gennemsnit generere 8 GB mobil datatrafik per måned mod lidt mere end 1 GB fra en smartphone.

I Danmark har 85% af befolkningen allerede 3G-dækning og dermed bliver det slået fast, at Danmark har et 5-års forspring i forhold til de fleste andre lande i verden. Men rapporten viser også, at udrulningen af 4G-teknologi sker i meget højt tempo, især i Vesteuropa og Nordamerika. I Europa er det de nordiske lande, der driver udviklingen gennem en hurtig udrulning af LTE.

Den største gennemgående trend, som kortlægges i rapporten er, at alting bliver mobilt. Det er en udvikling, der drives af brugernes behov for netadgang hvor som helst og når som helst, brugen af video og cloud-baserede tjenester, men også udviklingen i machine-to-machine forbindelser driver udviklingen frem.

Den nye ”Traffic and market report” er den anden rapport i Ericssons række af halvårlige analyser af den globale udvikling i forbruget af mobilteknologi. Rapporten er baseret på data fra de største netværk i alle regioner af verden. Medregnet i rapporten er både Ericssons egne data, eksterne data fra lokale operatører og andre samarbejdspartnere samt data om samfundsudviklingen generelt.

Rapporten kan downloades i sin fulde længde ved at følge nedenstående link:

For yderligere information, kontakt:
Kristina Hägg-Blecher, Ericsson Public & Media Relations
Phone: +46 10 719 69 92, E-mail: kristina.hagg-blecher@ericsson.com

Ericsson Investor Relations
Phone: +46 10 719 00 00, E-mail: investor.relations@ericsson.com

Ericsson er verdens førende leverandør af teknologi og services til teleoperatører. Ericsson er førende inden for 2G, 3G og 4G mobilteknologier og yder støtte til netværk med over 2 milliarder abonnenter og indtager førerpositionen inden for Managed Services. Virksomhedens portefølje består af mobil og stationær netværksinfrastruktur, telekommunikation, software, bredbånd og multimedieløsninger for operatører, virksomheder og mediebranchen. Sony Ericsson og ST-Ericsson joint ventures forsyner forbrugerne med multifunktionelle personlige mobilenheder.

Ericsson fremskrider sin vision om at være den primære drivkraft i en konstant kommunikerende verden gennem innovation, teknologi og bære-dygtige forretningsløsninger. Ericsson opererer i 175 lande, beskæftiger 90.000 medarbejder og omsatte for 203,3 milliarder SEK i 2010. Grundlagt i 1876 med hovedkvarterer i Stockholm er Ericsson børsnoteret på NASDAQ OMX, Stockholm og NASDAQ New York.

www.ericsson.com
www.twitter.com/ericssonpress