Overreaktion fra Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden henvendte sig til 3 i juli 2009, fordi Forbrugerombudsmanden havde opdaget en fejl i 3’s markedsføring. Fejlen blev herefter rettet. Alligevel har Forbrugerombudsmanden valgt at indgive politianmeldelse mod 3 og udsendte mandag morgen en pressemeddelelse om sagen. En overreaktion fra Forbrugerombudsmanden, mener 3.

Sagen drejer sig om en bannerreklame for en mobiltelefon på Facebook. Her havde 3 ved en beklagelig fejl kun oplyst købsprisen på telefonen - og ikke totalprisen inkl. abonnement i bindingsperioden, som loven foreskriver. Hvis man klikkede på banneret, blev man ført ind på 3’s hjemmeside, hvor den korrekte pris var opgivet. Det er første gang, at 3 har begået denne type fejl. ”Det er en klar overreaktion fra Forbrugerombudsmandens side - som at skyde gråspurve med kanoner. Vi ind-rykker mange tusinde bannerannoncer hvert år. Vi har begået en fejl i en af dem, som vi beklager og retter efter henvendelse fra Forbrugerombudsmanden. Vi har naturligvis stor respekt for dansk lovgivning og herunder markedsføringsloven, men vi synes, det er et meget drastisk skridt at politianmelde virksomheden for en førstegangsforseelse som denne, ” siger Stine Green Paulsen, kommunikationschef i 3 Danmark. 3 er i dialog med Forbrugerombudsmanden og naturligvis parat til at betale en bøde for den begåede fejl.