Specsavers Nordic vælger Saatchi & Saatchi som nyt nordisk lead-agency

Den internationale optikerkæde Specsavers har valgt Saatchi & Saatchi i København som nyt lead-agency i Norden. Bureauet har fået til opgave at skabe en fælles kreativ plat-form for Specsavers aktiviteter i Danmark, Sverige, Norge og Finland, som tæller næsten 300 optikerbutikker. Forventningerne til det nye bureau er store og øverst på opgaveli-sten står et tv koncept skræddersyet til hvert af de nordiske markeder.

På ganske få år har Specsavers gennem opkøb og organisk vækst tilkæmpet sig en position, som en af de førende optikerkæder i Norden. Opskriften på succes er briller og linser af høj kvalitet til lave priser - og det er en recept som virker. Specsavers har opnået to-cifrede vækstrater på sine nordiske markeder, og nu er kursen sat mod at indtage den absolutte førerposition. Et af midlerne er en endnu mere effektiv markedsføring på tværs af de nordiske markeder.

– Den nordiske udfordring er traditionelt en hård nød at knække. Derfor har vi været på udkig efter et bureau, som både kan dokumentere erfaring med at løse strategiske og kreative opgaver på lokalt og nordisk niveau ved at bygge bro mellem de forskellige nationale kulturer. Og det tror vi Saatchi kan, siger Lone Lorentzen, som er marketingdirektør i Specsavers Nordic, der med udgangspunkt i København styrer Specsavers aktiviteter i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Saatchi & Saatchi betjener i forvejen kunder som Coca-Cola, Dyrup og Sony-Ericsson på tværs af de nordiske lande, og har mange års erfaring med at håndtere de forskellige kulturer og skabe det nødvendige engagement på tværs af landegrænserne. Gennem bureauets Tribe-koncept skabes det kreative DNA i et samarbejde mellem bureauets kreative, plannere og kunden. I tilfældet med Specsavers sker det på tværs af de nordiske lande.

– Saatchi & Saatchi har et unikt setup til at håndtere de nordiske udfordringer. Vi danner en Tribe gennem et 48-timers forløb, hvor vi skaber det kreative fundament. Vi samler alle der har en rolle i projektet på neutral grund og efter dette forløb har vi med 99 procent sikkerhed den kreative basis. Samtidig har vi fået skabt det fælles ejerskab af projektet, som gør, at konceptet kan leve på tværs af landegrænserne, siger Thomas Falck, som er adm. direktør hos Saatchi & Saatchi Copenhagen.

Valget faldt på Saatchi & Saatchi Copenhagen efter en proces, som har taget lidt mindre end et halvt år. Efter en prækvalifikationsrunde med syv deltagere valgte Specsavers at arbejde videre med tre bureauer, og her skilte Saatchi & Saatchi sig ud. Bureuaet afløser det kendte Göteborg-baserede bureau Forsmann & Bodenfors - og skiftet sker helt uden dramatik. Hvor stor opgaven for Specsavers bliver for Saatchi & Saatchi er endnu ikke afgjort.

– Saatchi & Saatchi har fået til opgave at udvikle et tv koncept som er skræddersyet til hvert marked i Norden og implementere tv-delen. Hvordan konceptet skal implementeres i de øvrige mediekanaler i de forskellige lande er som udgangspunkt en opgave, som de eksisterende nationale bureauer, f.eks. Recomended i Danmark eller DDB i Finland, sagtens kan løse, siger Lone Lorentzen.

Specsavers etablerede sig i Danmark med købet af optikerkæden Louis Nielsens 32 butikker i 2005. Siden er antallet af butikker i Danmark vokset til 51, og sidste år var Louis Nielsen Dan-marks største optikerkæde målt på antallet af solgte briller. Louis Nielsen blev grundlagt af
optikeren af sammen navn i Aalborg i 1978 og også før Louis Nielsen blev en del af Specsavers, var virksomheden kendt for at presse priserne på markedet.

Specsavers indgik sidste år et samarbejde med mediebureauet Mediacom på nordisk plan. Specsavers ønsker ikke at opgive den nøjagtige størrelse af sit markedsføringsbudget, men det er på et tre-cifret millionbeløb.

Yderligere oplysninger på www.specsavers.com

Yderligere oplysninger kontakt:
Senior kommunikationsrådgiver Mads Lindberg
E-mail: mal@marklindberg.dk

Om Specsavers:
Specsavers er en af verdens førende optikerkæder med mere end 1.300 butikker i ti lande verden over og en årsomsætning på ca. 10 mia. kroner. Specsavers har nordisk hovedkontor i København og internationalt hovedkontor på den engelske kanal-ø Guernsey. Specsavers blev grundlagt af ægteparret Doug and Mary Perkins i 1984 og er den dag i dag et familieejet selskab. Specsavers har som mission at levere briller og linser af høj kvalitet til overkommelige priser.