Kan du gætte hvilken burgerkæde, der runder 50 år?

Europas ældeste og stadig eksisterende burgerkæde runder 50 år, og den er ikke amerikansk.

Kæden der åbnede d 14. juni 1968 i Gällivare er nemlig svensk - og hedder Max Burger, opkaldt efter grundlæggeren Curt Bergfors, som havde Max som sit kaldenavn. Sammen med sin samlever Britta Andersson fik Max Burger de næste år stadig større succes og ekspanderede til flere byer i Sverige.

Efter 2002 tog ekspansionen fart da man besluttede udelukkende at fokusere på burgerforretningen - og sælge andre aktiviteter fra. Sønnerne Christoffer og Richard Bergfors overtog det daglige ledelsesansvar, mens Curt Bergfors blev arbejdende bestyrelsesformand.

Det er velkendt, at den primære årsag til den store udbredelse er en bedre kvalitet og smag, hvilket bekræftes i, at man løbende vinder smagstests på alle markeder - også det danske.

I 2010 åbnedes den første restaurant uden for Sverige - i Oslo - og i 2013 kom turen til København, hvor der nu er 3 restauranter. Max har i de seneste år særligt fokuseret på at skabe flere grønne valg på menuen med bl.a. et stort udvalg af lakto-ovo vegetariske og veganske burgere. Som den første burgerkæde i verden er Max Burger netop blevet klimapositiv, idet der kompenseres mere end det CO2 aftryk, der afgives.

Omstillingsbord: +46 (0)920 890 00

MAX Burgers blev grundlagt i 1968, er Sveriges ældste burgerkæde og har eksisteret i Danmark siden 2013. MAX vil være verdens bedste burgerkæde, og vejen dertil er at gøre verden lidt bedre. Både ved at servere de bedste brugere og ved at være en positiv kraft i samfundet. Allerede i 2008 begyndte MAX at klimamærke menukortet og klimakompensere for al udledning fra landmandens jord til gæstens bord. Siden 2018 har MAX haft et klimapositivt menukort, hvilket indebærer, at koncernen binder flere drivhusgasser, end hele værdikæden udleder, og arbejder samtidig på at mindske udledningen på linje med FN's globale 1,5-gradersmål. Fra 2006 er 7-10 procent af det årlige nettooverskud allokeret til fattigdomsbekæmpelse, og i 2009 blev fonden Rättvis Fördelning grundlagt. Indtil videre har MAX allokeret 301 millioner svenske kroner før skat til fonden Rättvis Fördelning. Kæden har 162 restauranter, heraf fire i Danmark, og beskæftiger 5.500 medarbejdere. MAX omsatte for 3,9 milliarder svenske kroner i 2019.