MAX grønne burgere indtager førstepladsen i national ranking

MAX grønne udvalg blev i denne uge vinder gennem ’PlanteVækst’ rangering over fastfood kædernes Plantebaseret alternativer.

PlanteVækst arbejder på at sikre en hurtigere overgang til et plantebaseret fødevaresystem gennem kampagner og samarbejder med virksomheder, foreninger, politiske arenaer, akademi og offentlighed. De søger især at rådgive og vejlded virksomheder om, hvordan de kan øge det plantebaserede salg eller blot fremme innovative løsninger og produkter.

- MAX Burgers er blandt dem, der har forstået at rigtig mange vil nemlig gerne vælge det plantebaserede til. Her skiltes ikke med "VEGANSK" for de grønne valg. Det hedder i stedet Green-familien, der er både indbydende og inkluderende - og folk nudges til at vælge "Green" med dets prominente position både i restauranterne, på vinduerne med videre. Det er med til at normalisere det plantebaserede og det er afgørende for at flere 'tør' kaste sig ud i det, siger Christian Winther, der er hos consulent hos PlanteVaekst.

MAX har arbejdet med sin grønne menu i flere år og har det bredeste udvalg af kødfri alternativer.

- Det føles utrolig godt, at vores grønne sortiment bliver bemærket på den måde. Vi arbejder konstant på at udvikle vores grønne menukort og denne pris er et bevis på, at vi er på rette vej. Den gode smag er altid i fokus hos MAX, hvilket har været en succesfaktor, når vi tager fat på nye markeder, siger Jonas Mårtensson, der er køkkenchef hos MAX Burgers.

MAX grøn menu fås på alle fire restauranter i Danmark. Den består af den nuværende kampagneburger, som i øjeblikket er Smokey Chipotle Plant Beef og Halloumi, Dobbelt Original Plant Beef, Delifresh Signature, Halloumibugare, Umami Halloumi, Crispy no Chicken, BBQ Plant Beef Burger, Crispy Nuggets, Crispy no Chicken salat bowl, Halloumi salat bowl og Salat Wrap Plant Beef.

Omstillingsbord: +46 (0)920 890 00

MAX Burgers blev grundlagt i 1968, er Sveriges ældste burgerkæde og har eksisteret i Danmark siden 2013. MAX vil være verdens bedste burgerkæde, og vejen dertil er at gøre verden lidt bedre. Både ved at servere de bedste brugere og ved at være en positiv kraft i samfundet. Allerede i 2008 begyndte MAX at klimamærke menukortet og klimakompensere for al udledning fra landmandens jord til gæstens bord. Siden 2018 har MAX haft et klimapositivt menukort, hvilket indebærer, at koncernen binder flere drivhusgasser, end hele værdikæden udleder, og arbejder samtidig på at mindske udledningen på linje med FN's globale 1,5-gradersmål. Fra 2006 er 7-10 procent af det årlige nettooverskud allokeret til fattigdomsbekæmpelse, og i 2009 blev fonden Rättvis Fördelning grundlagt. Indtil videre har MAX allokeret 323 millioner svenske kroner før skat til fonden Rättvis Fördelning. Kæden har 179 restauranter, heraf fire i Danmark, og beskæftiger 7.200 medarbejdere. MAX omsatte for 4,1 milliarder svenske kroner i 2021.