Generativ kunstig intelligens kan tilføre 230–290 millarder DKK til Danmarks BNP

Report this content

Danmark er blandt de lande, der kan blive førende inden for adoption af GenAI og det kan få omfattende betydninger for økonomisk vækst, virksomheders konkurrence-evne, og arbejdsmarkedet. Samlet set vurder vi at op mod en femtedel af danskernes arbejdstimer teknisk set ville kunne automatiseres med nuværende GenAI-teknologi.

McKinsey Danmark har offentliggjort en ny rapport, "Det økonomiske potentiale af GenAI i Danmark". Rapportens resultater er baseret på en omfattende analyse fra McKinsey Global Institute kombineret med arbejdsmarkedsdata fra Danmarks Statistik. Ved at undersøge, hvordan GenAI-teknologi kan automatisere 2.300 opgaver på tværs af 470 typer danske virksomheder, kaster rapporten lys over Danmarks muligheder for at indføre teknologien, dens mulige virkninger på det danske arbejdsmarked og potentialet for den danske økonomi.

En vigtig konklusion er, at omkring 20 procent af danskernes arbejde potentielt kan automatiseres med den nuværende GenAI-teknologi. Inden 2040 kan dette skabe en BNP-værdi på mellem 230 og 290 milliarder DKK – svarende til cirka 10 procent af det nuværende danske BNP. Den offentlige sektor står for omkring halvdelen af værdipotentialet. Bidraget til årlig produktivitetsvækst for Danmark kunne være mellem 0,3 og 0,7 procentpoint.

– Danmark kan blive et af de første lande, hvor denne teknologi bliver bredt vedtaget. Vi er et digitalt modent land med en befolkning, der i høj grad arbejder med præcis den type opgaver, som generativ AI er god til at automatisere, siger Oskar Harmsen, Associate Partner hos McKinsey.

I modsætning til tidligere AI-teknologier har GenAI evnen til at udføre kreative og abstrakte opgaver, som ofte associeres med kontorjobs. Salg og marketing samt softwareudvikling forventes at være de forretningsfunktioner, der i første omgang påvirkes mest, mens den største indvirkning på industrierne vil blive set inden for uddannelse, underholdning og medier, rådgivning, serviceindustrier og sundhedssektoren.

Rapporten identificerer tre områder, der vil være vigtige for en vellykket integrering af GenAI i Danmark: etablering af de rette rammer for brug af GenAI i den private sektor, at tage føringen på GenAI i den offentlige sektor og skabe gode betingelser for omskoling af arbejdstagere. McKinsey giver også praktiske råd til, hvordan virksomheder kan komme i gang med teknologien.

– Generativ AI kan accelerere automatiseringen i samfundet med op til 10 år på visse områder. Teknologien bringer en stor mulighed med sig for virksomheder, og den kan også blive et af de vigtigste redskaber til at tackle forskellige samfundsmæssige udfordringer, såsom en aldrende befolkning og manglende produktivitetsvækst. Danmark har et godt udgangspunkt for at være i front på denne udvikling, siger Jens Riis Andersen, Partner hos McKinsey.

"Det økonomiske potentiale af GenAI i Danmark" er tilgængelig på McKinseys website. Det er en opfølgningsrapport til "Danmark i morgen", en publikation der fokuserer på ti vækstplatforme for at styrke Danmarks velfærd (udgivet i marts 2023).

Astrid Munksgaard, Executive Assistant
Astrid_Munksgaard@mckinsey.com

McKinsey & Co
McKinsey er en global management konsulentvirksomhed, der hjælper organisationer med at skabe vækst som er både inkluderende og bæredygtig. Vi har kontorer i 130 byer og 65 lande og arbejder med klienter i alle sektorer for at løse komplekse problemer og fremme positive forandringer. Med nye arbejdsmetoder, strategier og ny teknologi som grundlag, understøtter vi organisationers kompetence
r, der skaber langsigtet værdi for omverdenen, organisationen og medarbejderne, så de kan stå stærkt nu og i fremtiden. Find mere information om os på vores hjemmeside: https://www.mckinsey.com/dk

Citater

Danmark kan blive et af de første lande, hvor denne teknologi bliver bredt vedtaget. Vi er et digitalt modent land med en befolkning, der i høj grad arbejder med præcis den type opgaver, som generativ AI er god til at automatisere.
Oskar Harmsen, Associate Partner hos McKinsey
Generativ AI kan accelerere automatiseringen i samfundet med op til 10 år på visse områder. Teknologien bringer en stor mulighed med sig for virksomheder, og den kan også blive et af de vigtigste redskaber til at tackle forskellige samfundsmæssige udfordringer, såsom en aldrende befolkning og manglende produktivitetsvækst. Danmark har et godt udgangspunkt for at være i front på denne udvikling.
Jens Riis Andersen, Partner hos McKinsey