MEDTRONIC OVERTAGER ARDIAN

Interventionel behandling med renal denervering mod ukontrolleret hypertension

Køpenhavn – 17. januar 2011 Medtronic, Inc. (NYSE: MDT) meddelte for nylig, at man har gennemført et opkøb af det privatejede Ardian, Inc., som udvikler kateterbaserede behandlinger til hypertension og relaterede tilstande. Under betingelserne i aftalen, der blev offenliggjort den 22. november 2010, er købsprisen $800 millioner kontant plus yderligere kontantudbetalinger svarende til den årlige indtjeningsvækst i perioden til og med afslutningen af Medtronics regnskabsår 2015.

Medtronic har tidligere investeret i Ardian og ejede inden overtagelsen 11,3 procent af virksomheden. Medtronic forventer en engangsgevinst af sin ejerandel på cirka $80 millioner, som delvis vil være opvejet af engangsudgifter til transaktion og overtagelse i regnskabsåret 2011. Bortset fra engangsgevinsten skønnes det, at overtagelsen vil være diluteret med $0,02 i fjerde kvartal af regnskabsåret 2011 og med mellem $0,05 og $0,06 i regnskabsåret 2012.

Hypertension (forhøjet blodtryk) er den hyppigste dødsårsag globalt. Det er et betydeligt, eskalerende sundhedsproblem, der rammer cirka 1,2 milliarder mennesker og er forbundet med forhøjet risiko for hjerteanfald, hjerneblødning, hjertestop, nyresygdom og dødsfald. Det skønnes, at hypertension medfører en direkte udgift for det globale sundhedssystem på mere end $500 milliarder hvert år.

Ardians flagskib, Symplicity® Catheter System™, bruges til behandling af ukontrolleret hypertension ved hjælp af renal denervering eller ablation af de nerver, der beklæder nyrearterierne. Produktet er tildelt CE-mærket (Conformité Européene) samt Australiens TGA-mærke (Therapeutic Goods Administration), men er endnu ikke godkendt af FDA (Food and Drug Administration) i USA.

Overtagelsen af Ardian giver Medtronic mulighed for at blive førende inden for udviklingen af renal denervering til behandling af ukontrolleret hypertension. Med overtagelsen udvides Medtronics eksisterende interventionelle behandlinger, og virksomhedens ekspertise inden for kateterdesign og ablationsteknologier komplementeres.

Kontakter:

Joe McGrath               Jeff Warren
Medtronic
707-591-7367              763-505-2696

Om Ardian
Ardian, Inc., som har hovedsæde i Mountain View, Californien, udvikler kateterbaserede behandlinger til hypertension og relaterede tilstande. Ardian  er den ottende virksomhed, der er skabt af The Foundry; et førende udrugningssted for medicinske anordninger med base i Menlo Park, Californien. Ardians investorer omfattede inden overtagelsen Morgenthaler Ventures, Advanced Technology Ventures, Split Rock Partners, Medtronic og Emergent Medical Partners.

Mere information, www.ardian.com.

Om Medtronic
Medtronic, Inc. med hovedsæde i Minneapolis er globalt førende inden for medicinsk teknologi til smertelindring, helbredelse og livsforlængelse for millioner af mennesker rundt omkring i verden.

Mere information, www.medtronic.com, www.medtronic.dk

This press release contains forward-looking statements that involve risks and uncertainties.  Such forward-looking statements include expectations regarding Medtronic’s operations as they relate to Ardian’s products.  The statements in this release are based upon current expectations and are subject to certain risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from those described in the forward-looking statements, including risks related to the integration of Ardian into Medtronic, the anticipated future benefits (including cost savings and other synergies) resulting from the acquisition of Ardian, difficulties and delays inherent in the development, manufacturing, marketing and sale of medical products, government regulation, general economic conditions and other risks and uncertainties set forth in Medtronic’s periodic reports on file with the Securities and Exchange Commission.  Actual results may differ materially from anticipated results.  Medtronic disclaims any obligation to update or revise statements contained in this press release based on new information, future events or otherwise.

- slut -

Tags: