Actros inviterer til direkte duel på brændstoføkonomien

Mercedes-Benz lastbiler udfordrer danske vognmænd. Den tyske bilgigant vil nemlig finde den ubestridte mester i brændstoføkonomi med konkurrencen FuelDuel. Udfordreren er den nye Actros (Euro 6).

En god brændstoføkonomi er et af de væsentligste elementer, når vognmanden skal investere i nye køretøjer. Selv en mindre forbedring af brændstofforbruget har stor betydning for den samlede økonomi, der også kaldes Total Cost of Ownership (TCO). Omkostningerne til brændstof beløber sig til mere end 1/3 af de samlede omkostninger.

Derfor indbyder Mercedes-Benz-lastbiler i Danmark danske vognmænd til direkte duel på brændstoføkonomien mod den nye Actros (Euro 6).

Den nye Actros bliver stillet til rådighed

Lasse Wøhlk, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark, fortæller om baggrunden for at starte FuelDuel i Danmark:

”Vi går alle og taler om bedre brændstoføkonomi og de forskellige løsninger til at nå dertil. Hos Mercedes-Benz siger vi, at Actros er den ubestridte mester i brændstoføkonomi. Og det mener vi meget seriøst. Så derfor sætter vi handling bag ordene og lader tallene tale deres tydelige sprog”.

Praktisk forløber udfordringen ved, at Mercedes-Benz Danmark stiller en Actros (Euro 6) til rådighed for en vognmand i to til tre uger. Mercedes-Benz har indregistreret 15 nye Actros til FuelDuel. Actros’en indgår i vognmandens normale vognpark ved at bytte vognmandens ellers mest brændstoføkonomiske lastbil ud i perioden. Vognmandens egne chauffører kører lastbilen og løser transportopgaver på lige fod med de andre lastbiler i flåden.

Intelligent fartpilot og GPS holder styr på pointene

Actros-lastbilen i FuelDuel bliver leveret med flådestyringssystemet FleetBoard, som blandt andet registrerer brændstofforbrug og kørestil. Samtidig er Actros-lastbilen udstyret med den intelligente fartpilot, Predictive Powertrain Control (PPC). PPC-systemet fungerer forsimplet sagt ved at koble den traditionelle fartpilot sammen med navigationssystemets GPS-data. Navigationssystemet fodrer fartpiloten med informationer om rute og topografi, så fartpiloten hele tiden kan optimere motorens ydeevne i forhold til den rute, bilen kører.

Mens vognmanden har FuelDuel Actros’en til rådighed, kan han hele tiden se de forbrugstal, der opnås. Og når duellen er slut, genererer FleetBoard-systemet en samlet rapport ud fra de opsamlede data. Den rapport kan vognmanden sammenligne med tallene for sine eksisterende lastbiler i flåden.

Vindermentaliteten er stærk hos Mercedes-Benz

For Lasse Wøhlk er målet med FuelDuel klart:

”Vi har 15 Actros’er til FuelDuel, og vi regner med i omegnen af 100 direkte dueller. Vi forventer Actros’en vinder mere end 90 procent af de direkte FuelDuels. Nu er handsken kastet. Så må vi se, hvem der ender med at kaste håndklædet i ringen”.

Mercedes-Benz FuelDuel starter i maj 2014 og løber resten af 2014. FuelDuel afløser Mercedes-Benz’s ”Dieseldysten”, der blev afholdt i 2012. I Dieseldysten udfordrede chauffører hinanden i at køre længst på literen i Mercedes-Benz lastbiler - nu er brændstofkonkurrencen åben for alle mærker

For yderligere information, kontakt venligst:

Lars van het Erve
Corporate Press & Public Affairs Manager
Mercedes-Benz Danmark AS

Tlf.: 3378 5433 / Mobil: 6023 9021

Email: lars.erve@daimler.com

Mercedes-Benz Danmark AS er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark og er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 250 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.

Tags:

Citater