Econic ta’r skraldet

71 lastbiler af modellen Econic gøres i disse dage klar til levering til den danske renovationsbranche. Og 18 af lastbilerne kan køre på biogas.

Kører man forbi Mercedes-Benz forhandleren i Nykøbing, møder man i disse dage et imponerende syn. 71 Econic lastbiler fra Mercedes-Benz er under klargøring, så de kan leveres til renovationsbranchen.

Econic er kendetegnet ved sit særlige førerhus med store rudepartier og lav indstigning. Den karakteristiske opbygning gør Econic særligt velegnet til netop renovationskørsel, fordi det utroligt gode udsyn fra førerhuset fremmer trafiksikkerheden, når bilen skal manøvrere i byer og på villaveje. Samtidig er den lave indstigning skånsom over for chauffører og renovationsmedarbejdere, der i løbet af dagen springer mange gange ind og ud ad førerhuset.

”Mercedes-Benz har designet Econic med en glas-foldedør i højre side og en ekstra stor forrude, som giver chaufføren et optimalt udsyn – eller panoramaview, som jeg plejer at sige. Chaufførerne kører hver dag inde i byerne og på krogede villaveje, og det store udsyn er en væsentlig årsag til deres tilfredshed med vores Econic”, fortæller Christian Laustsen, der er produktchef for Mercedes-Benz lastbiler Danmark.

Kørsel på biogas

Af de 71 Econic er 18 gasdrevne Econic, der kan køre på naturgas eller endnu bedre på biogas. Det giver en markant miljø- og klimagevinst, fordi kørsel på biogas er CO2-neutral og samtidig reducerer kørsel på gas partikeludslippet betydeligt. Beboere på gader og stræder, der fremover får hentet deres skrald af de gas-drevne Econic, kan endda se frem til en ekstra gevinst.  For den gas-drevne Econic er nemlig mere støjsvag end dieselvarianten. Salget af de 18 gas-drevne Econic markerer også, at kommunerne for alvor har fokus på klimavenlig kørsel, når de vælger leverandør af renovationsydelser, fortæller Christian Laustsen.

”Vi hører fra vognmændene, at kommunerne i stigende grad stiller krav om, at renovationskørsel skal ske med klimavenlige gas-drevne lastbiler. Det er en positiv udvikling, for vi har længe peget på, at gas og biogas er det oplagte alternativ til kørsel på diesel til løsning af denne type opgaver. Og med vores nye gas-drevne Econic har vi en lastbil, der udleder op til 20 procent mindre CO2 på naturgas og er helt CO2 neutral, hvis den kører på biogas”, siger Christian Laustsen.

71 Econic fylder godt i landskabet – og i salgsstatistikkerne

De mange Econic kommer til at køre i store dele af landet. Kunderne til de mange Econic er nemlig det landsdækkende RenoNorden, vognmand Preben Andersen i Vordingborg og City Container i København.

Med udgangen af juni måned er der indregistreret ca. 60 lastbiler til renovationskørsel i Danmark. Mercedes-Benz tegner sig allerede for 25% af markedet. Med salget af de 71 Econic, sætter Mercedes-Benz sig solidt på markedet for renovationsbiler i Danmark.

For yderligere information, kontakt venligst:
Mercedes-Benz Danmark AS
Lars van het Erve
Corporate Press & Public Affairs Manager

Tlf.: 3378 5433 / Mobil: 6023 9021

Email: lars.erve@daimler.com

Mercedes-Benz Danmark AS er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark og er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 250 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.

Tags:

Citater

Christian Laustsen, produktchef for Mercedes-Benz lastbiler Danmark.