Et klistermærke redder liv i Mercedes-Benz’ varebiler

Som den første bilproducent i verden udstyrer Mercedes-Benz alle sine varebiler med et klistermærke, der giver redningsmandskabet adgang til et digitalt redningskort over varebilen. Formålet er at undgå at skære ind i brændstoftanken og elektriske kabler. Dermed styrker den tyske bilproducent sin position som førende på sikkerhed.

Hurtigere og bedre var tanken bag Mercedes-Benz’ nye sikkerhedsinitiativ til varebiler. Virksomheden har som den første i verden præsenteret et særligt redningsklistermærke, som alle varebiler som standard nu bliver udstyret med. Klistermærket giver via en QR-kode redningsmandskabet adgang til et digitalt redningskort for den forulykkede bil, der viser placeringen af fx brændstoftanken, airbags og elektriske kabler. Det betyder, at redningsmandskabet hurtigt og sikkert kan gå i gang med redningsarbejdet til fordel for både passagerer og redningsmandskab.

Ny teknologi i bilerne sætter redningsmandskabet på nye prøver

Det digitale kort er udviklet for at hjælpe redningsmandskabet med at håndtere den stigende kompleksitet såvel som mængde teknologi i moderne biler. Ny teknologi og sikkerhedsinstallationer er med til at redde menneskeliv og sænke brændstofforbruget, når bilen kører, og hvis ulykken er ude. Men samtidig kan manglende viden om placeringen af ekstra airbags og elkabler få alvorlige konsekvenser for både redningsmandskabet og bilens passagerer, hvis bilen forulykker.

”Sikkerhed en topprioritet hos os i Mercedes-Benz. I takt med at vi har sat turbo på den teknologiske udvikling, har vi også et samfundsansvar for, at verden omkring os også er klar til at navigere i den nye virkelighed. Derfor har vi udviklet de digitale kort til redningsmandskabet og sikret let adgang til vigtig information,” siger Søren Christensen, salgschef for varebiler hos Mercedes-Benz Danmark.

Det digitale kort er lavet til alle Mercedes-Benz varebiler bygget siden 1996. Det er derfor let og simpelt at få eftermonteret sin varebil med et klistermærke med QR-kode.

Vito: 5 stjerner i EuroNCAP

Med det digitale redningskort styrker Mercedes-Benz sin position som producent af markedets mest sikre varebiler. Det falder sammen med, at Mercedes Vito som den eneste varebil de seneste tre år har fået fem stjerner i sin klasse i EuroNCAP’s test.  En af grundene til det flotte resultat er varebilens standardsikkerhedsudstyr.

Vito’er i Danmark er nemlig udstyret med sidevindsassistent, to til seks airbags (afhængig af model), BlueTooth-telefoni samt træthedsovervågnings-systemet Attention Assist. Attention Assist overvåger chaufførens kørsel ud fra en lang række tekniske faktorer og beder chaufføren om at holde en pause, hvis systemet vurderer, at chaufføren har behov for det. Attention Assist har også modtaget EuroNCAPs Advanced Award, som tildeles sikkerhedsteknologier, der har demonstreret videnskabeligt beviste sikkerhedsfordele for chauffør og passagerer.

For yderligere information, kontakt venligst:
Mercedes-Benz Danmark AS
Lars van het Erve
Corporate Press & Public Affairs Manager

Tlf.: 3378 5433 / Mobil: 6023 9021

Email: lars.erve@daimler.com

Mercedes-Benz Danmark AS er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark og er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 250 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.

Tags:

Citater

Sikkerhed en topprioritet hos os i Mercedes-Benz. I takt med at vi har sat turbo på den teknologiske udvikling, har vi også et samfundsansvar for, at verden omkring os også er klar til at navigere i den nye virkelighed. Derfor har vi udviklet de digitale kort til redningsmandskabet og sikret let adgang til vigtig information.
Søren Christensen, salgschef for varebiler hos Mercedes-Benz Danmark.