Første gaslastbil til distribution af dagligvarer i Danmark

Mercedes Benz viser fremtiden for miljøvenlig distributionskørsel. Fremover er det en gasdrevet Econic lastbil fra Mercedes-Benz, der leverer varer til Europas grønneste dagligvarebutik, som ligger i hjertet af Valby. Biogascertifikater garanterer en CO2-neutral levering.

Nye standarder for renovations- og distributionskørsel var målet, da Mercedes-Benz lancerede den gasdrevne Econic NGT. Lastbilen er allerede blevet en favorit til renovationskørsel ude i kommunerne, hvor krav om kørsel på gas er en fast del af mange udbud. Men nu går Econic NGT skridtet videre. Flere private virksomheder er begyndt at fået øjnene op for fordelene ved at anvende biogas til distributionskørsel. Fordelene taler for selv sig. For dagligvarekæden Lidl var det den spildfri forbrændingsrate, den lavere CO2-og partikeludledning og at gasmotoren er mere støjsvag end lignende dieselkøretøjer, der gjorde udfaldet.

Grøn distribution af grøntsager
Europas grønneste dagligvarebutik åbnede i Valby i januar 2015. Lidl står bag butikken, som er den eneste dagligvarebutik i Europa, der er blevet tildelt den højeste certificeringsgrad inden for grønne byggestandarder. Butikken har bl.a. solceller på taget, fuld LED-belysning, varmegenvinding, opsamling af regnvand til genanvendelse og er 100% forsynet med energi fra vedvarende energikilder. I forbindelse med åbningen har dagligvarekæden sat den grønne barre højt og investeret i en Mercedes-Benz Econic NGT for at styrke den miljøvenlige profil.

”Med valget af Econic NGT ønsker vi at være blandt de første til at investere i fremtidens miljøvenlige løsninger og samtidig sætte fokus på nytænkning inden for bæredygtighed og alternative brændstoffer,” siger CSR-konsulent Tina Kaysen, Lidl Danmark om baggrunden for valget af Econic NGT og uddyber.

”Derfor har vi også valgt at tildele Econic NHT biogascertifikater, så vi har mulighed for at skabe en CO2-neutral transport i distributionen af varer til og fra vores butik.”.

Færre partikler og mindre støj gør Econic NGT skræddersyet til bykørsel.

Econic NGT er skræddersyet til at løse distributions- og renovationsopgaver i byerne, hvor klima, nærmiljø og hensynet til naboer spiller en ekstra vigtig rolle. Derfor satser Mercedes-Benz også på, at flere private virksomheder vil følge trop.

”Der er for alvor ved at komme gang i markedet for gasbiler. Kommunerne har taget teten ved at stille krav om transport med lavere udslip af CO2 og partikler ved renovationskørsel. Vi ser nu, at flere private virksomheder som Lidl også hopper med på vognen og investerer i bæredygtige løsninger, der speeder den grønne omstilling af tung transport op i vores nærmiljøer. Det er en glædelig nyhed,” siger Lasse Wøhlk, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark.

For yderligere information, kontakt venligst:
Mercedes-Benz Danmark AS
Lars van het Erve
Corporate Press & Public Affairs Manager

Tlf.: 3378 5433 / Mobil: 6023 9021

Email: lars.erve@daimler.com

Tina Kaysen
Lidl Danmark

Phone: 7635 0263
Email: tina.kaysen@lidl.dk

Mercedes-Benz Danmark AS er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark og er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 250 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.

Tags:

Citater