Gaslastbil fra Mercedes-Benz sætter standarden for klimavenlig distributionskørsel

Mercedes-Benz lancerer nu den populære Econic med en M 936 G-motor til gas. Det gasdrevne kraftværk med sekscylindre leverer samme præstation som en dieselmotor og sætter samtidig nye standarder for CO2-udledning, partikeludledning og støjniveau.

Kun et år efter Mercedes-Benz’ velkendte Econic-lastbil gennemgik en omfattende opgradering, præsenterer Mercedes-Benz nu en ny gasdreven Econic NGT. Med sin EURO VI M 936 G-motor sætter distributions- og renovationslastbilen et helt nyt niveau for gasmotorer og tilbyder vognmændene en effektiv og miljøvenlig distributionskørsel.

”Vi tror på, at den nye Econic NGT bliver gennembruddet for gasdrevne lastbiler til distributions- og renovationskørsel i Danmark. Derfor glæder vi os også meget til at komme ud og præsentere lastbilen for kommuner, renovationsselskaber og vognmænd”, udtaler Lasse Wøhlk, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark.

22 procent lavere CO2 udledning på naturgas

Med en reduktion i CO2 udledningen på op mod 22 procent i forhold til tilsvarende diesellastbiler tager M 936 G-motoren gasmotorer til nye højder, uden at det går ud over ydeevnen. Gasmotoren er baseret på OM 936-turbodieselmotoren fra den nye 7,7 liter BlueEfficiency Power-generation.  Den øgede vægt i forbindelse med motorombygning til gaskørsel, tilhørende gastanke, rørføring og sikkerhedsforanstaltninger er halveret til nu blot 500 kg i forhold til dens modstykke på diesel. Dette er med til at give en øget lastkapacitet på 400 kg sammenlignet med de tidligere versioner af Econic NGT.
På gas leverer motoren en ydelse på 221 kW (301 hk) med en maksimal trækkraft på 1200 Nm.

”Vores nye gasmotorer understreger klimafordelene ved at køre på naturgas. Og så skal man huske på, at CO2-udledningen bliver markant lavere, hvis naturgassen helt eller delvist udskiftes med biogas”, siger Lasse Wøhlk fra Mercedes-Benz Danmark.

Færre partikler og mindre støj gør Econic NGT skræddersyet til bykørsel

Gasmotoren har også en lavere partikeludledning end dieselmotorer, og samtidig er gasmotoren mere støjsvag end lignende dieselkøretøjer. Det gør Econic NGT skræddersyet til at løse distributions- og renovationsopgaver i byerne, hvor nærmiljøet og hensynet til naboer spiller en ekstra vigtig rolle.

Optimalt udsyn giver bedste arbejdsvilkår

Effektiv og miljøvenlig kørsel skal ikke ske på bekostning af trafiksikkerhed og kørekomfort. Derfor har Econic NGT selvfølgelig det velkendte Low-Entry-koncept, der kendetegner Econic-serien, og som sikrer hurtig og sikker ind- og udstigning. Ligesom den har panoramavinduer, der giver optimalt udsyn, mens de korte akselafstande giver bedst mulig manøvrefrihed. Econic NGT er også udstyret med Allisons automatiske sekstrinsgearkasse, som er ideel til kørsel med mange opbremsninger, hvor den øger komforten og forbedrer brændstoføkonomien.

Econic NGT Euro VI med M 936 G-motor

• Econic NGT med M 936 G-motor er tilgængelig i varianterne 1830 og 2630 inden for den tilladte bruttovægt på mellem18 og 26 ton.
  • Econic NGT med M 936 G-motor fås i 4x2 og 6x2/4 akselkonfiguration, hvor sidstnævnte har en elektrohydraulisk styret løbeaksel. Desuden fås en 6x4 version med træk på to aksler.
  • De to- og treakselskøretøjer fås i forskellige askelafstande fra 3450 mm til 5700 mm. Køretøjerne kan bestilles med førerhus i en høj og lav version, som måler henholdsvis 1745 mm og 1295 i højden (indendørs).
  • Aksel, undervogn og motor lavet ud fra samme serie som Mercedes-Benz større lastbilsserier, hvilket giver optimale vilkår for både servicering og vedligeholdelse.
  • Motorens vægt er halveret med 500 kg i forhold til dens modstykke på diesel, og kan dermed have en øget last på op imod 400 kg sammenlignet med de tidligere versioner af Econic.
  • Et nyt multifunktionsrat giver hurtigt adgang til instrumentbrættet og radio, ligesom de enkelte kontakter kan indstilles individuelt til den enkelte chaufførs behov.
  • Parkeringsbremsen og gearene er indstillet til at være den samme højde som rattet, hvilket gør det nemmere at bruge, mere sikkert og mere ergonomisk.
  • Elektronisk betjent soltag, bedre isolation og mere effektiv luftcirkulation sikrer bedre arbejdsklima inden i køretøjet.
  • Den gasdrevne Econic NGT har været på markedet siden 2002, og der er flere end 1.400 kørende enheder.
  • Econic har været på markedet siden 1998 med en produktion på mere end 13.000 enheder.

For yderligere information, kontakt venligst:

Lars van het Erve
Corporate Press & Public Affairs Manager
Mercedes-Benz Danmark AS

Tlf.: 3378 5433 / Mobil: 6023 9021

Email: lars.erve@daimler.com

Mercedes-Benz Danmark AS er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark og er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 250 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.

Tags: