Mercedes’ tunge el-lastbil præsenteret ved IAA

Mercedes-Benz Urban eTruck stjal showet på den store IAA-messe i Hannover. Urban eTruck er en unik, eldrevet lastbil til distributionskørsel med en totalvægt på 26 tons og en rækkevidde på 200 km. Bilen kan reducere støj- og emissionsniveauer markant i bymiljøer.

Urban eTruck er – som navnet antyder – udviklet til bytrafik og specielt tung distributionskørsel af for eksempel fødevarer til supermarkeder og lignende.

Den tre-akslede lastbil har ingen traditionel motor og gearkasse under førerhuset men i stedet en elektriskdrevet bagaksel med to trefasede 400 V-motorer på hver 125 kW ved hjulnavene på drivakslen. Det giver lastbilen en effekt på 335 hk og et drejningsmoment på 2 x 500 Nm.

Eftersom en elmotor leverer det fulde moment fra starten, har Urban eTruck køreegenskaber, der er ideelle i bytrafik. Desuden er den fuldstændig lydløs.

Lastbilen har tre batterimoduler på i alt 212 kWh. De sikrer giver en rækkevidde på omkring 200 km, hvilket er mere end nok for de fleste distributionsbiler på den daglige rute. Batterierne lades fuldt op igen på kun to timer.

I konceptet indgår også, at kørslen med de forskellige biler automatisk planlægges, så energien bliver brugt så effektivt som muligt. Dertil kommer muligheden for at oplade stationære batterier på terminaler på tidspunkter, hvor strømmen er billig.

Ved nedbremsning oplades batterierne ved, at de elektriske motorer fungerer som generatorer. Det reducerer også belastning og slitage på de almindelige bremser.

Batterier, elmotorer og øvrige komponenter vejer i alt ca. 1,7 tons mere end tilsvarende komponenter på en dieseldrevet lastbil. Men da EU-Kommissionen ønsker at øge den tilladte totalvægt på køretøjer med alternative drivlinjer med op til et ton, betyder det, at Urban eTruck kun har cirka 700 kg mindre nyttelast end en sammenlignelig lastbil med traditionel motor.

Mercedes Urban eTruck bliver vist for offentligheden på IAA-messen i Hannover den 22.-26-. september.

Læs mere om Mercedes-Benz eTruck her >>

David Engstrøm

Presse- og kommunikationschef

Mercedes-Benz Danmark

Telefon: 6038 9830

E-mail: david.engstrom@daimler.com

Mercedes-Benz Danmark AS er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark og er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 250 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.

Tags: