Mercedes introducerer helt ny entreprenørbil til foråret

I disse dage vises de første skitser af den helt nye Mercedes-Benz Arocs. En rendyrket entreprenørbil for de sværeste opgaver i den tungeste lastbilsklasse. Premieren bliver på Bauma-messen i april.

Mercedes lancerer nye lastbiler i en stadig strøm. Efter den nye generation af langtursbilen Actros og den nye distributionsbil Antos kommer nu Arocs. En helt ny model, der er specielt udviklet til den hårde bygge- og anlægstransport.

Allerede på de første skitser af Arocs er det tydeligt, at den er skabt til at arbejde under hårde forhold. Stor frihøjde, stålforstærkede detaljer og en fremtoning, der viser, at der er tale om en lastbil, der er klar til både vanskeligt terræn og hårdhændet behandling.

Arocs vil kunne fås i en mængde forskellige udførelser med chassiser, der allerede fra begyndelsen er tilpasset forskellige behov. Fra kompakte, baghjulstrukne 2-akslede køretøjer til 8-hjulsdrevne 4-akslede biler til de tungeste opgaver. Motorerne er 6-cylindrede rækkemotorer fra 7,7 til 15,7 liter, som fås i 16 forskellige effektklasser – fra 238 til 625 hk. Drejningsmomentet er fra 1.000 til 3.000 Nm, og alle modeller er godkendte for Euro VI, der ellers først træder i kraft 1. januar 2014.

Den automatiske gearkasse Powershift 3 er standard på alle modeller.

”Med introduktionen af Arocs fortsætter vi vores produktoffensiv, og vi står med markedets nyeste og bredeste flåde af lastbiler. Vi styrker dermed vores position som verdens største producent af lastbiler”, fortæller Lars van het Erve, pressechef hos Mercedes-Benz i Danmark.

For at gøre det lettere for kunden at vælge har man indført to produktserier med færdige basisspecifikationer.

”Loader” er et koncept, hvor man satser på at få så lav egenvægt som mulig. Her findes dels meget lette 4x2 versioner, som siges at blive nogle af de letteste køretøjer i hele anlægsbranchen. Det 4-akslede chassis for betonblandere stiller med en egenvægt på bare 9,2 tons. Med den rette blander kan man på den måde laste ikke mindre end 8 kubikmeter beton uden overlæs.

”Grounder” er en anden specialversion, som er ekstremt stabil og robust med et antal tekniske funktioner, der gør den i stand til at tackle selv de hårdeste anlægsopgaver.

Mercedes Arocs får premiere på Bauma-messen i München til april.

For yderligere information, kontakt venligst:
Mercedes-Benz Danmark AS
Kommunikationschef Lars van het Erve
Tlf.: 3378 5433 / Mobil: 6023 9021

Email: lars.erve@daimler.com

Mercedes-Benz Danmark AS er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark og er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 250 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.

Tags:

Citater

Med introduktionen af Arocs fortsætter vi vores produktoffensiv, og vi står med markedets nyeste og bredeste flåde af lastbiler. Vi styrker dermed vores position som verdens største producent af lastbiler.
Lars van het Erve, pressechef hos Mercedes-Benz i Danmark.