Mercedes lancerer motionscenter til førerhuse i lastbiler

Nu præsenterer Mercedes-Benz en helt ny type ekstraudstyr til deres lastbiler. "TopFit Set" er et mini-fitnesscenter, der kan bruges i alle lastbiler med plant gulv i førerhuset. Formålet er at give professionelle chauffører en nem måde at træne på, så de kan mindske problemerne i nakke og ryg.

Blandt erhvervschauffører har en større andel smerter i nakke, ryg, skuldre og arme end hos den øvrige arbejdende befolkning, siger Presenta, som er arbejdsgivernes og fagforbundets fælles organisation for arbejdsmiljø i Tyskland. I Tyskland viser en undersøgelse, at chauffører ligger i top, hvad angår sygefravær med hele 24,1 sygedage om året.
En af grundene til dette er, at de sidder stille lang tid ad gangen.

”Uanset hvor god ergonomi en ny lastbil har, så påvirkes ryggen på et tidspunkt af den manglende cirkulation, der kommer af at sidde stille for længe”, siger Lasse Wøhlk, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark. ”Dette kan føre til smerter i ryg, nakke og arme, som med tiden kan blive kronisk”.

Lastbilchauffører tilbringer desuden ofte nætter langt hjemmefra, og derfor har de ikke samme muligheder som andre for at gå til træning eller besøge en fysioterapeut.

Fitness i førerhuset

For at imødegå problemet har Mercedes-Benz udviklet et helt nyt produkt, der hedder TopFit Set. Kort fortalt er det en 65 x 40 cm stor plade med specialfremstillede gummistropper, der giver konstant elasticitet i forskellige hårdhedsgrader. Pladen passer perfekt på gulvet mellem sæderne på lastbiler med plant gulv og kan bestilles som originalt tilbehør til alle Mercedes lastbiler.

”Med TopFit Set kan alle chauffører træne helt individuelt i deres eget førerhus. Og man skal ikke træne så meget, før det gør en stor forskel. Det er en rigtig god idé at bruge de lovpligtige hvilepauser til at få ny energi”.

Der er udviklet flere forskellige træningsprogrammer sammen med eksperter, og de indeholder alle øvelser, der træner nakke, skuldre, overarme, mave samt øvre og nedre ryg. Programmerne er tilgængelige både på dvd og som app. Her får chaufføren også råd og tips om sundhed med på vejen.

”Lastbilchauffører bliver tit glemt i det traditionelle, forebyggende arbejde, fordi de tit er væk hjemmefra. Det kan vi råde bod på nu”.

TopFit Set bliver tilgængeligt fra maj måned 2015 og koster 799 DKK plus moms.

For yderligere information, kontakt venligst:
Mercedes-Benz Danmark AS
Lars van het Erve
Corporate Press & Public Affairs Manager

Tlf.: 3378 5433 / Mobil: 6023 9021

Email: lars.erve@daimler.com

Mercedes-Benz Danmark AS er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark og er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 250 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.

Tags:

Citater

Uanset hvor god ergonomi en ny lastbil har, så påvirkes ryggen på et tidspunkt af den manglende cirkulation, der kommer af at sidde stille for længe. Dette kan føre til smerter i ryg, nakke og arme, som med tiden kan blive kronisk.
Lasse Wøhlk, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark.