Mercedes udvider den tungeste klasse med Arocs beregnet til hårde opgaver på og uden for vejen.

Nu lancerer Mercedes-Benz den seneste tilføjelse til sit lastbilsprogram. Arocs er en model i den tungeste klasse, beregnet til hårde indsatser i entreprenørsegmentet.

– Arocs er en lastbil, der passer rigtigt godt til det danske marked, siger Lars van het Erve hos Mercedes-Benz Danmark AS.

– Høj totalvægt, kraftfulde Euro 6-motorer, og en bil, der kan klare de hårde opgaver til, fra og på en byggeplads. Det giver vognmanden en højere grad af fleksibilitet i brugen af lastbilen.

Allerede ved første øjekast kan man se, at Mercedes Arocs er bygget til at tage det tunge læs i udfordrende terræn. Høj frihøjde, beskyttelsesplader og korte udhæng taler deres tydelige sprog. Totalvægten rækker fra 18 til 41 tons. Arocs kan bestilles fra fabrikken med to, tre eller fire aksler, sidstnævnte version med enten en eller to foraksler. Arocs fås både som langt chassis og sættevognstrækker.

Udover træk på en eller to aksler kan Arocs også udstyres med træk på tre eller fire aksler, enten permanent eller til at tilkoble. For dem, der klarer det meste af kørslen med træk på en eller to aksler alene, kan man bestille hydrostatisk træk, der kan tilkobles forakslen for bedre fremkommelighed. Den løsning sparer omkring 300 kg af køreklar vægt i forhold til permanent træk på forakslen. Det giver mulighed for enten højere nyttelast eller bedre brændstoføkonomi, begge dele en fordel for vognmandens økonomi.

De sekscylindrede rækkemotorer opfylder Euro 6-kravene og giver mellem 238 og 625 HK og op til 3.000 Nm maksimalt drejningsmoment. PowerShift3 automatisk gearskift med op til 16 trin, tilbagerulningsspærre og krybefunktion, hvor chaufføren regulerer hastigheden med bremsen alene, er standard. Manuelle gearkasser fås som tilvalg.

På og uden for alfarvej

Arocs er beregnet til bygge og anlæg, men Mercedes-Benz Danmark forventer også, at Arocs, vil blive anvendt til mere end kørsel på selve byggepladsen.

”Til de helt tunge opgaver har vi Arocs med forstærket 8 eller 9 mm ramme, forstærkede blad-fjedre og forstærkede stabilisatorer. Men Arocs kan også anvendes som en mere landevejspræget bil, f. eks til en tipsættevogn, hvor længere afstande stiller krav til fx kabine- og kørekomfort. Her kommer luftaffjedring på bagakslen til sin ret – og Arocs i denne udførsel kan stadig begå sig, når den kommer frem til grusgraven eller andre krævende opgaver”, fortæller Lars van het Erve, pressechef hos Mercedes-Benz Danmark.

De første Mercedes-Benz Arocs vil ramme dansk asfalt og grusveje i sommeren 2013.

Se mere på www.mercedes-benz.dk

For yderligere information, kontakt venligst:
Mercedes-Benz Danmark AS
Kommunikationschef Lars van het Erve
Tlf.: 3378 5433 / Mobil: 6023 9021

Email: lars.erve@daimler.com

Mercedes-Benz Danmark AS er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark og er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 250 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.

Tags:

Citater