Ny sikkerhedssystemer tager hånd om bløde trafikanter

Mercedes-Benz lancerer nu den fjerde generation af sikkerhedssystemet Active Brake Assist (ABA 4) og Sideguard Assist, der markant nedsætter risikoen for lastbilulykker, som involverer bløde trafikanter. Det intelligente system (ABA 4) genkender for første gang både fodgængere og cyklister og kan forudsige og advare chaufføren om potentielle farer, ligesom systemet kan bremse lastbilen, hvis chaufføren ikke når det.

Højresvingsulykker og andre ulykker, som involverer bløde trafikanter, er blandt de mest alvorlige, og netop derfor er der brug for teknologisk udvikling, som kan øge sikkerheden.

”Der er mange elementer, som chaufførerne af de store lastbiler skal være opmærksom på, og derfor er det vigtigt, at vi som producenter påtager os et ansvar for at forbedre sikkerheden i lastbilerne, så både chauffører og andre trafikanter kommer sikkert frem. Med de nye sikkerhedssystemer tager vi endnu et stort skridt mod sikker trafik, og jeg er stolt af, at Mercedes-Benz igen går forrest i introduktionen af ny teknologi,” siger Jens Tittel, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark.

Resultatet af 10 års innovation

Den første generation af ABA-sikkerhedssystemet blev lanceret i 2006 og var det første nødbremsesystem, som kunne ”se” og automatisk foretage en opbremsning, hvis systemet registrerede bevægelige forhindringer.

Videreudviklingen (ABA 2) introducerede delvis opbremsning ved stationære forhindringer, og da ABA 3 blev lanceret i 2012, kunne systemet bringe lastbilen i total stilstand, hvis systemet registrerede enten stationære forhindringer eller elementer i bevægelse.

ABA 4 er det første system, som intelligent genkender fodgængere og cyklister via den indbyggede radar og dermed markant bidrager til reduceringen af nogle af de mest alvorlige ulykker.

Sideguard Assist holder øje med siden af lastbilen

Dårligt udsyn er årsag til mange højresvingsulykker i byerne, men med Sideguard Assist reduceres risikoen markant. Radaren overvåger hele siden af lastbilen og kan enddu også forudse, om lastbilens trailer vil påkøre fx et lyssignal eller en gadelampe. Chaufføren advares visuelt via en LED-trekant placeret på A-stolpen og akustisk via advarselslyd i førerhuset.

Mercedes-Benz er ledende inden for sikkerheds- og assistentsystemer til lastbiler, og ABA 4 samt Sideguard Assist er endnu en tilføjelse til rækken af sikkerhedssystemer, som Mercedes-Benz har introduceret på sine lastbiler flere år, før de er blevet lovkrav. Andre eksempler er ABS (1981), elektronisk bremsesystem, EBS (1996), adaptiv fartpilot og vognbaneassistent (2000) samt første generation af det automatiske nødbremsesystem, Active Brake Assist (2006).

David Engstrøm

Presse- og kommunikationschef

Mercedes-Benz Danmark

Telefon: 6038 9830

E-mail: david.engstrom@daimler.com

Mercedes-Benz Danmark AS er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark og er en del af den globale bilkoncern Daimler AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 250 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.

Tags:

Citater

”Der er mange elementer, som chaufførerne af de store lastbiler skal være opmærksom på, og derfor er det vigtigt, at vi som producenter påtager os et ansvar for at forbedre sikkerheden i lastbilerne, så både chauffører og andre trafikanter kommer sikkert frem. Med de nye sikkerhedssystemer tager vi endnu et stort skridt mod sikker trafik, og jeg er stolt af, at Mercedes-Benz igen går forrest i introduktionen af ny teknologi.
Jens Tittel, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark.